Inwestycja ma poprawić przepustowość DK-46 w zachodniej części Częstochowy, odciążyć miasta od nadmiernego ruchu drogowego dzięki budowie nowego odcinka drogi krajowej i stworzyć bezpieczne połączenia z budowaną autostradą A1.
– Zdobyliśmy unijne środki na wszystkie trzy zgłoszone przez nas, kluczowe zadania drogowe: zakończoną już przebudowę DW 908, przebudowę DK-46 – wylotu na Opole i Wrocław oraz przebudowę DK-1 – podkreśla prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk.– Ich finalizacja zapewni lepsze połączenie z trzema częstochowskimi węzłami autostradowymi, poprawi bezpieczeństwo, przepustowość i komfort poruszania się po mieście
Przebudowa DK-46 obejmie około 7,2 km (w tym długość odcinka przebudowywanego to 5,46 km, a odcinka nowej drogi – 1,73 km). Przebudowane bądź wybudowane zostaną główne skrzyżowania, infrastruktura podziemna i naziemna (m.in. odwodnienie, oświetlenie, chodniki, ścieżki rowerowe, elementy Inteligentnego Systemu Transportu oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego). Konsultowana w 2015 roku koncepcja nowego odcinka drogi zakłada połączenie skrzyżowania typu rondo, które powstanie przy zbiegu ul. Jadwigi z ul. św. Barbary wzdłuż torów kolejowych do ul. Pułaskiego.
– Budowa tej drogi ma duże znaczenie również dla rowerzystów, ponieważ wzdłuż całego nowo powstałego odcinka powstanie ścieżka rowerowa – dodaje Piotr Kurkowski, p.o. dyrektora MZDiT w Częstochowie. – Ma także znaczenie dla dzielnicy Gnaszyn-Kawodrza, gdyż w pasie drogowym tej ulicy powstanie duży kolektor deszczowy, który przyszłościowo pozwoli odwodnić wszystkie przyległe ulice i odprowadzić wody deszczowe do cieków wodnych. Ma też duże znaczenie dla samego centrum miasta i dzielnicy Podjasnogórskiej. W wyniku budowy nowego odcinka drogi, czyli obejścia ul. św. Barbary, Augustyna i Pułaskiego ruch tranzytowy zostanie bowiem odsunięty z centrum bardziej na południe wzdłuż linii kolejowej.
Inwestycję, na którą miasto pozyskało unijne środki, zaprojektuje i zrealizuje konsorcjum firm Drog-Bud, Bitum i Nowak-Mosty. – To trudna do wykonania inwestycji nie tyle ze względów technicznych, co organizacyjnych – twierdzi wiceprezes firmy Drog-Bud Tomasz Kędzior. – Musimy pamiętać o bardzo dużym zbliżeniu kolei, która jest w tej chwili w fazie permanentnego remontu całej swojej infrastruktury. Jest to też dzielnica bardzo uprzemysłowiona z dużą ilością zakładów pracy. Dlatego będziemy musieli pracować pod ruchem.
Całość prac ma zostać wykonana najpóźniej do końca października 2020 roku.
Źródło: własne