Na nadmierny poziom hałasu generowany przez nowo wybudowaną Autostradę Bursztynową skarżyli się nie tylko mieszkańcy samej Częstochowy, ale sąsiednich gmin. Przekroczenia norm hałasu w newralgicznych punktach pomiarowych przy autostradzie zostały potwierdzone badaniami natężenia hałasu realizowanymi w celu wykonania Strategicznej Mapy Hałasu dla Miasta Częstochowy. W związku z tym prezydent Krzysztof Matyjaszczyk – razem z innymi samorządowcami z subregionu północnego województwa śląskiego – wielokrotnie występował do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z wnioskami o przeprowadzenie oceny oddziaływania Autostrady na środowisko w zakresie emisji hałasu i podjęcia stosownych działań ograniczających uciążliwości.
W odpowiedzi na te interwencje GDDKiA przystąpiła do oceny oddziaływania analizowanego odcinka autostrady A1 na środowisko, w szczególności w zakresie emisji hałasu. Analizę w cztery miesiące ma wykonać firma Ekkom z Krakowa za kwotę 208 tys. 485 zł.
Analiza ma na celu określenie rzeczywistego oddziaływania drogi na jakość powietrza oraz oceny skuteczności zastosowanej ochrony terenów zabudowy mieszkaniowej przed hałasem.
– W tym celu zostaną wykonane pomiary stężenia dwutlenku azotu oraz pomiary hałasu. Ponadto zweryfikowane i porównane ze stanem rzeczywistym zostaną założenia i symulacje komputerowe, przedstawione w raporcie do ponownej oceny oddziaływania na środowisko – informuje Marek Prusak, rzecznik prasowy GDDKiA.
Więcej na ten temat tutaj.
Źródło: UM Częstochowy