– Z informacji jaką otrzymaliśmy od producenta autobusów hybrydowych wynika, że egzemplarze przegubowe mają być u nas do 28 grudnia – mówi Robert Madej, zastępca prezesa MPK w Częstochowie.
W Częstochowie jest już 25 krótkich hybryd, na których przeszkoleni zostali kierowcy MPK. To oznacza, że na początku przyszłego roku będą już wozić pasażerów. – W przypadku autobusów przegubowych nastąpi to trochę później, z uwagi na to, że trzeba będzie dokonać ich odbiorów, wprowadzić system biletowy i informacyjny, a więc dostosować je do naszych potrzeb – wyjaśnia Madej.
MPK pozyskało 66 mln zł na zakup 40 pojazdów (25 krótkich i 15 przegubowych) o napędzie gazowo-elektrycznym. Częstochowa otrzymała te pieniądze z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska w ramach programu Gazela.
Tymczasem częstochowskie przedsiębiorstwo przygotowuje się do zgłoszenia projektu na zakup 30 krótkich autobusów w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Opiewa on na kwotę ok. 30 mln zł i zakłada wymianę całej reszty autobusów MPK, które mają więcej niż 10 lat.
– Dysponując taką kwotę będziemy mogli kupić sześć lub siedem autobusów elektrycznych, a resztę z napędem tradycyjnym – twierdzi Madej. – Koszt jednego autobusu elektrycznego sięga bowiem 2-2,5 mln zł. Dużo tańsze są z kolei te z napędem dieslowskim.
Źródło: własne