Strona główna Komunikacja Przebudowa alei Wojska Polskiego. Do końca roku chcą oddać nową drogę (zdjęcia)

Budowa nowej alei Wojska Polskiego zbliża się do finiszu. Główny wykonawca oszacował zaawansowanie robót na ponad 90 proc. Wiadomo już także jak będzie wyglądać nowa organizacja ruchu w ciągu DK91.

Jak informuje Miejski Zarząd Dróg, aktualnie na budowie codziennie zaangażowanych jest ok. 500 osób, pracowników firm wykonawczych i podwykonawczych.

– Zgodnie z zapowiedziami nowa, częstochowska „gierkówka” zostanie oddana do użytku mieszkańcom naszego miasta do końca tego roku – zapewnia Maciej Hasik, rzecznik prasowy MZD w Częstochowie. 

Tymczasem drogowcy przypominają jak wyglądać będzie docelowa organizacja ruchu po udrożnieniu głównej arterii miasta dla ruchu w myśl pierwotnych założeń projektowych, jak i w ślad za odstępstwami od istniejących przepisów uzyskiwanymi ze strony właściwego ministerstwa w trakcie procesu inwestycyjnego. – Były to procedury żmudne i długotrwałe, ale ich przeprowadzenia wymagał interes mieszkańców miasta – podkreśla Hasik.

Już w 2022 roku MZD uzyskał odstępstwa ministerialne, co umożliwiło przywrócenie w projekcie docelowych relacji al. Wojska Polskiego z: ul. Powstańców Śląskich, ul. Okrzei (zjazd w ulicę z DK-91), ul. Rakowską (wyjazd na DK-91 kierunek Warszawa i wjazd z DK-91 od strony Katowic). Ostatnie odstępstwa umożliwiające budowę kolejnych połączeń z DK-91 to decyzje procedowane przez niezależne od służb miejskich gremia ministerialne w ostatnim czasie. Chodzi o skrzyżowanie z ul. Sieroszewskiego (zjazd i wyjazd na DK-91) i zjazd z al. Wojska Polskiego w ul. Rakowską (jadąc w kierunku „Katowice”).

– Wprowadzenie tych ostatnich korekt w życie, zgodnie z prawem wymaga modyfikacji ZRiD, a to proces czasochłonny. Stąd docelowy kształt dwóch wymienionych rozwiązań powstanie w ramach odrębnego zadania, po zakończeniu inwestycji głównej, która swój finał będzie mieć z końcem roku – wyjaśnia Hasik. – Podobnie rzecz ma się z budową nowej kładki bocznej nad torami kolejowymi między ulicami Bardowskiego i Rejtana. Wspomniane elementy, które zostały wyodrębnione i zostaną zrealizowane poza kontraktem głównym w 2024 roku nie będą jednak generować dużych utrudnień i nie mają wpływu na całokształt prac zasadniczych, których finał zbliża się wielkimi krokami.

Docelowa organizacja ruchu będzie determinować także zasadnicze zmiany w organizacji komunikacji miejskiej na różnych relacjach w obrębie nowej al. Wojska Polskiego. Służby miejskie odpowiedzialne za te kwestie zaprezentują docelowe rozwiązania z wyprzedzeniem przed ich spodziewanym wprowadzeniem na początku 2024 roku.

Warto dodać, że odstępstwa umożliwiające budowę relacji bocznych (bez tego niemożliwe byłoby puszczenie tamtędy ruchu) wcześniej uzyskano także dla następujących połączeń z al. Wojska Polskiego: Brzozowa (wlot i wylot), Bohaterów Katynia (wlot i wylot), Spacerowa (wlot), Bardowskiego (wlot i wylot), Przerwy – Tetmajera (wlot i wylot), Ossowskiego (wlot i wylot), Zamenhoffa (wlot i wylot).

Źródło: MZD w Częstochowie

Aktualności z Częstochowy i regionu.
Sport, wydarzenia, kultura i rozrywka, komunikacja, kościół, zdrowie, konkursy.

Patronaty

© 2025 Copyright wczestochowie.pl