Strona główna Komunikacja Powiatowi nie opłaca się komunalizować częstochowskiego PKS-u
0 komentarze 90 views

Powiatowi nie opłaca się komunalizować częstochowskiego PKS-u

Skomunalizowanie częstochowskiego PKS-u  to najmniej korzystny dla powiatu i przewoźnika wariant - wynika z ekspertyzy przygotowanej przez warszawską firmę Blue Ocean Business Consulting.

Od stycznia 2017 roku samorządy przejmą obowiązek organizacji publicznego transportu zbiorowego. Zarządy powiatów częstochowskiego i kłobuckiego rozważały m.in. komunalizację PKS-u. Ekspertyzę w tej sprawie zlecili warszawskiej firmie. Jej autorzy wskazali wady i zalety przyjęcia przez samorządy każdego z trzech dopuszczalnych przez prawo trybu wyłonienia operatora świadczącego usługi z zakresu publicznego transportu zbiorowego.

– Z dokumentu wynika jednoznacznie, że komunalizacja PKS jest najmniej korzystna zarówno dla powiatu, jak i dla samego PKS. Zgodnie z przepisami spółka PKS pełniąc rolę tzw. podmiotu wewnętrznego, nie mogłaby prowadzić działalności komercyjnej (dziś jest  ona źródłem znacznej części dochodów tej firmy), swoje usługi mogłaby świadczyć tylko na terenie dwóch powiatów, nie mogłaby startować w przetargach na wybór operatora w innych jednostkach samorządu terytorialnego – wyjaśnia Grażyna Folaron, rzecznik prasowy Starostwa Powiatowego w Częstochowie. – Ponadto samorządy występujące w roli  właściciela PKS -u byłyby zobowiązane do wypłacania spółce rekompensaty pokrywającej różnicę między kosztami a przychodami oraz do wypłaty „rozsądnego zysku” – dodaje.

Autorzy ekspertyzy uznali, że optymalnym dla powiatu trybem wyboru operatora świadczącego usługi w zakresie publicznego transportu zbiorowego jest przetarg publiczny na koncesję.

Ostateczne słowo w tej kwestii będzie należeć do Rady Powiatu.

Źródło: Starostwo Powiatowe w Częstochowie

Aktualności z Częstochowy i regionu.
Sport, wydarzenia, kultura i rozrywka, komunikacja, kościół, zdrowie, konkursy.

Patronaty

© 2025 Copyright wczestochowie.pl