Postępowania przetargowe obejmują wybór wykonawcy robót budowlanych oraz inżyniera kontraktu sprawującego nadzór nad inwestycją dworzec Częstochowa Główna.
– Projekt zakłada budowę kompleksu dwóch obiektów – dworca PKP i terminala autobusowego, które będą stanowić integralną cześć węzła intermodalnego, co umożliwi obsługę coraz większej liczby podróżnych – przekonuje biuro komunikacji spółki.
Jak twierdzi spółka, dzięki tej inwestycji pasażerowie w jednym miejscu będą mogli skorzystać zarówno z transportu dalekobieżnego, regionalnego, jak i miejskiego.
– Według statystyk Urzędu Transportu Kolejowego tylko w 2023 r. ze stacji Częstochowa skorzystało 3,69 mln pasażerów, to o 300 tys. więcej, niż w roku poprzednim (3,39 mln). Pieniądze na inwestycje dworcowe PKP idą za pasażerem – mówi Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A. ds. rozwoju i inwestycji.
Zakres inwestycji obejmuje przebudowę terminala autobusowego oraz ronda znajdującego się w pobliżu dworca. Przesunięta ma zostać strefa wejściowa na dworzec. Chodzi o rozdzielenie strefy ruchu pieszego i kołowego, wynikającego z planowanego wprowadzenia autobusów w bezpośrednie sąsiedztwo dworca PKP.
Dworzec ma zostać wyposażony w innowacyjną platformę PSIM integrującą i umożliwiającą kompleksowe zarządzanie systemami bezpieczeństwa, automatyki budynkowej, łączności czy transportu.
Budynek będzie również dostosowany do potrzeb nowych najemców poprzez zapewnienie odpowiednich przyłączy elektrycznych oraz instalacji wodno-kanalizacyjnej, które obecnie są niewystarczające.
Projekt uwzględnia także zaadaptowanie nieruchomości do obecnych europejskich wymogów dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się, osób niedowidzących i niedosłyszących.
W listopadzie 2024 r. w wyniku postępowania kwalifikacyjnego Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej umieściło inwestycję na liście projektów zidentyfikowanych do finansowania z programu unijnego FEnIKS 2021-2027.
Przypomnijmy. Obecny gmach dworca oddano do użytku w 1996 roku. Była to wówczas najnowocześniejsza stacja kolejowa w Polsce. W międzyczasie dworzec był remontowany. Zakres prac objął m.in. dostosowanie budynku do obowiązujących przepisów pożarowych, przebudowę poczekalni w pasażu i dostosowanie jej do potrzeb osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się, wykonanie ścieżek komunikacyjnych dla niewidomych i niedowidzących, poprawę instalacji wentylacyjnej, remont pokoju do przewijania dzieci oraz zmianę organizacji ruchu wokół dworca. W 2016 roku wyremontowano perony nr 1, 1a oraz 2 o łącznej długości prawie 2 km. Nowa nawierzchnia (ponad 7 tys. m² kostki) ułatwia dojście do pociągów. Odnowione wiaty chronią podróżnych od deszczu. Perony wyposażono w nagłośnienie, wyświetlacze odjazdów i przyjazdów oraz gabloty z rozkładami jazdy. Oznakowanie wizualne ułatwia orientację na stacji.
Źródło: własne, PKP PLK