,,Tydzień Filmu Niemieckiego” już od ponad 20 lat jest corocznym przeglądem najnowszego kina naszych zachodnich sąsiadów. Pierwotnie obejmował lokalne wydarzenia w Krakowie, Warszawie czy miastach południowo-zachodniej Polski. Pięć lat temu organizatorzy – Goethe-Institut w Warszawie i Krakowie, Dom Norymberski oraz Konsulat Generalny Niemiec we Wrocławiu – postanowili połączyć siły i zaprezentować wspólny przegląd w kilkunastu kinach w całej Polsce.
W programie są produkcje, które powstały w przeciągu ostatniego roku i znalazły się w konkursach najważniejszych festiwali filmowych – przede wszystkim Berlinale – lub uhonorowane zostały Niemieckimi Nagrodami Filmowymi albo zyskały uznanie niemieckich widzów. Każda edycja to pokaz różnych gatunków, podejmujących wiele tematów –szczególnie takich, którymi żyją Niemcy i na które natychmiast reagują tamtejsi twórcy. Nie brak filmów sięgających do nieodległej historii niemieckiego państwa, literackich adaptacji, filmów podpatrujących życie zwykłych ludzi czy portretujących znane postacie.
W propozycjach przeglądu debiutanci spotykają się z doskonale znanymi w Polsce niemieckimi reżyserami czy aktorami, a samo medium filmu to świetny sposobów na przybliżenie polskim widzom obrazu współczesnych Niemiec, przełamanie stereotypów, lepsze poznanie tamtejszego społeczeństwa.
Bilety na seanse online w ramach Tygodnia Filmu Niemieckiego kosztują 15 zł. Filmy dostępne są przez 72 godziny od daty premiery. Kupując naszą ,,wirtualną wejściówkę” możemy na liście kin studyjnych wybrać częstochowskie kino OKF ,,Iluzja” – dzięki temu część pieniędzy powędruje właśnie do jego kasy.
I tak w tym roku zobaczymy dwa filmy z tegorocznego Berlinale: Undine Christiana Petzolda z nagrodzoną Srebrnym Niedźwiedziem Paulą Beer i Berlin Alexanderplatz – współczesną ekranizację powieści Alfreda Döblina, zrealizowaną przez Burhana Qurbaniego, reżysera o afgańskich korzeniach.
Po inną pozycję niemieckiej klasyki literackiej sięgnął Christan Schwochow. Jego Lekcja niemieckiego osadzona jest co prawda w realiach współczesnych autorowi książki, Sigmundowi Lenzowi, ale jej tematyka – uwikłania sztuki w politykę – nic nie straciła na aktualności. O czasie i jego względności opowiada film niemiecko-japońskiej reżyserki Mariko Minoguchi Mój koniec. Twój początek. Turecki twórca Hüseyin Tabak przedstawia w Gypsy Queen historię Romki, byłej mistrzyni boksu, walczącej o przetrwanie we współczesnym Hamburgu. Wielka polityka i jej tajemnice to z kolei temat filmu Kryptonim Curveball Johannesa Nabera. Reżyser rekonstruuje poszukiwania w Iraku broni biologicznej, której zastosowanie może wywołać skutki przypominające zakażenie koronawirusem. Jan-Ole Gerster w kameralnym obrazie Lara tematyzuje relacje między matką i wkraczającym w dorosłość synem, rozpoczynającym właśnie artystyczną karierę. W programie przeglądu znajdzie się także film dokumentalny – będzie to obraz Bettiny Böhler poświęcony zmarłemu już, wybitnemu niemieckiemu artyście i reżyserowi Christophowi Schlingensiefowi.
Natomiast jeszcze do 11 lutego dzieci – także z rodzicami i opiekunami – mogą oglądać „Bajki z Polski na ferie”. To piękne, mądre zestawy filmów – w tym niezwykłe, bo tworzone techniką malowania przed kamerą, adaptacje baśni Andersena oraz bajki z serii o ,,Agatce”.
Na platformę filmową możemy wejść albo poprzez stronę http://www.okf.czest.pl albo bezpośrednio na http://www.mojeekino.pl Filmy można oglądać na komputerze, tablecie albo telefonie.
Zapraszamy do korzystania z platformy kin studyjnych i… zaznaczania na ich liście częstochowskiego OKF ,,Iluzja” przed dokonywaniem płatności za seanse…
Źródło: UM Częstochowy