W ramach zadania przebudowano dwa skrzyżowania, wybudowano sześć zatok autobusowych, dwa miejsca kontroli pojazdów, osiem przejść dla pieszych (w tym dwa z przejazdami rowerowymi) oraz prawie 10 km chodników, ciągów pieszych i pieszo-rowerowych. Nowa infrastruktura została wyposażona w oświetlenie drogowe, a także urządzenia zwiększające bezpieczeństwo ruchu. – Te rozwiązania usprawnią komunikację pieszą i rowerową oraz zapewnią wysoki poziom bezpieczeństwa niechronionym użytkownikom drogi – wyjaśnia Marek Prusak z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach.
Na odcinku DK46 Lelów – Nakło o długości 7,7 km główne prace budowlane są już na finiszu. – Wykonawca kończy kompletowanie dokumentacji powykonawczej i niebawem zgłosi zakończenie robót do Śląskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego. Po uzyskaniu niezbędnych decyzji administracyjnych możliwe będzie dopuszczenie drogi do użytkowania – informuje Prusak.
Rozbudowa tego odcinka obejmuje przebudowę dziewięciu skrzyżowań. Jedno z nich, w Nakle, przebudowane zostało na małe rondo. Wybudowano lub przebudowano łącznie osiem zatok autobusowych, dwie wiaty przystankowe oraz jedno miejsce kontroli pojazdów. Wyznaczono również osiem przejść dla pieszych, a także wykonaliśmy ciągi piesze, pieszo-rowerowe lub rowerowe o łącznej długości prawie 9 km. W trakcie przebudowy zmieniona została geometria, której jezdnia miejscowo została przesunięta od 0,5 do 1,5 m w kierunku południowym.
DK46 o długości około 270 km przebiega przez województwa dolnośląskie, opolskie i śląskie. Odcinki Lelów – Nakło i Janów – Lgoczanka położone są na wschód od Częstochowy. Ta wschodnia część DK46 w woj. śląskim, o długości ponad 49 km, stanowi ważne połączenie pomiędzy DK91 w Częstochowie i DK78 w kierunku województwa świętokrzyskiego.
– Głównym celem inwestycji na obu odcinkach była rozbudowa istniejącej drogi krajowej dla uzyskania poprawy bezpieczeństwa i uspokojenia ruchu drogowego oraz podniesienia komfortu komunikacyjnego – tłumaczy Prusak. – Te cele uzyskamy dzięki dostosowaniu konstrukcji drogi do przenoszenia obciążeń do 11,5 t/oś, przebudowaniu skrzyżowań z drogami poprzecznymi, a także budowie chodników i ciągów pieszo-rowerowych. Lepszą widoczność zapewni oświetlenie drogowe, a zamontowane urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego podniosą poziom bezpieczeństwa wszystkich użytkowników ruchu.
Przebudowa odcinków drogi krajowej nr 46 między Janowem i Lgoczanką oraz Lelowem i Nakłem prowadzona była od 2023 r. Wykonawcą prac jest firma Adac-Lewar z Przystajni. Łączna wartość robót budowlanych na obu odcinkach to blisko 105 mln zł.
Źródło: GDDKiA Katowice




