Strona główna Komunikacja Obwodnica Częstochowy otwarta, ale prace jeszcze trwają
0 komentarze 71 views

Obwodnica Częstochowy otwarta, ale prace jeszcze trwają

Od poniedziałku, 23 grudnia można ominąć Częstochowę od zachodniej strony autostradową obwodnicą. Ulgę powinni odczuć już teraz zarówno kierowcy jadący tranzytem, jak i samo miasto, zwłaszcza mieszkańcy Dźbowa.  

    – Drogowcy sprawili kierowcom przedświąteczny prezent, trzeba to docenić. Mam nadzieję, że pozostałe jeszcze do wykonania prace, związane m.in. z dokończeniem prac na dwóch miejskich węzłach autostrady zakończą się jak najszybciej– komentuje prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. – Przypomnę, że liczę na to, że obwodnica miasta będzie bezpłatnym odcinkiem A1 nie tylko czasowo, ale już docelowo. Chciałem przy okazji podziękować częstochowianom, a szczególnie mieszkańcom Dźbowa, za cierpliwość, związaną z realizacją tej centralnej inwestycji. Ostatnie miesiące to był dla nich ciężki okres.          

To właśnie Dźbów najbardziej odczuwał uciążliwości komunikacyjne po otwarciu (na początku sierpnia br.) odcinka A1 Pyrzowice-Częstochowa. Przez węzeł Częstochowa – Południe i dzielnicę przetaczał się codziennie ruch blisko 20 tysięcy samochodów. M.in. tych, którzy po zjeździe z autostrady musieli kontynuować dalej podróż na północ – odcinkiem DK1 (i w kierunku przeciwnym). Wprawdzie na A1 w stronę miasta obowiązywało ograniczenie ruchu pojazdów do 12 ton, ale po pierwsze – natężenie ruchu mniejszych aut było naprawdę duże, a po drugie – zakaz był często łamany przez kierowców ciężarówek (miasto kilkukrotnie interweniowało w tej kwestii).

Węzeł Częstochowa – Południe to połączenie z drogami wojewódzkimi 904, 907 i 908 i to właśnie przebudowana niedawno przez samorząd (z pomocą środków unijnych) DW 908 w granicach miasta przeżywała największe „oblężenie”. Teraz powinno być lepiej. Wprawdzie węzły częstochowskiej obwodnicy łączące A1 z DK 43 (węzeł Jasna Góra) oraz z DK 46 (węzeł Blachownia), nie będą jeszcze czynne przez najbliższe miesiące, a na obwodnicy będzie obowiązywać ograniczenie do 80 km/h, ale sama możliwość przejazdu obwodnicą i połączenie z DK1 przyniesie odczuwalne skutki.

Należy dodać, że obecna organizacja ruchu przewiduje, iż kierowcy pojazdów o masie całkowitej powyżej 12 ton jadący od Pyrzowic na północ będą mogli na węźle Częstochowa – Południe zjechać tylko w kierunku zachodnim na Konopiska. W kierunku wschodnim, na miejskim odcinku DW 908, nadal obowiązuje zakaz wjazdu dla pojazdów powyżej 12 ton. Kierujący pojazdami o masie powyżej 12 ton, aby dojechać do Częstochowy, mogą skorzystać z połączenia autostrady A1 z drogą S1 na węźle Pyrzowice i dalej do DK1 lub dojechać autostradą A1 do węzła Częstochowa Północ i stąd zjechać w kierunku południowym do Częstochowy. Ci, którzy nie jadą do Częstochowy mogą obecnie korzystać oczywiście z przejazdu obwodnicą A1 omijającą miasto, bez potrzeby korzystania z węzła północnego.

Oprócz realizacji dwóch pośrednich węzłów, do finalizacji wszystkich prac na częstochowskiej obwodnicy brakuje jeszcze m.in. ekranów dźwiękochłonnych, docelowego oznakowania poziomego, miejsc obsługi podróżnych i wykonania prac porządkowych wokół autostrady.

Te prace jeszcze potrwają i pewnie będą wiązać się z utrudnieniami, choć pewnie nie takimi jak na północ od Częstochowy. W budowie jest jeszcze blisko 81 km A1 między węzłem Tuszyn i początkiem obwodnicy Częstochowy (niestety na sporym odcinku po śladzie obecnej DK1). Prace realizowane są w podziale na pięć kontraktów, a na całej długości mają powstać dwie jezdnie o nawierzchni z betonu cementowego, po trzy pasy ruchu. Pierwszymi odcinkami – według zapowiedzi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – pojedziemy w 2021 roku, a całość ma zostać sfinalizowana w 2022 r. 

Źródło: UM Częstochowy

Aktualności z Częstochowy i regionu.
Sport, wydarzenia, kultura i rozrywka, komunikacja, kościół, zdrowie, konkursy.

Patronaty

© 2025 Copyright wczestochowie.pl