– Bardzo się cieszymy z tego, że kontynuujemy współpracę z firmą Lider Trading, która łącznie z hybrydami wyprodukuje dla nas 43 pojazdy, co stanowi około jednej trzeciej całego taboru autobusowego MPK – mówi Roman Bolczyk, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie.
Trzy autobusy Solcity 12 z napędem tradycyjnym będą wyposażone w oszczędny silnik Cummins o pojemności 6,7 litra i mocy 280 kM, spełniający normę emisji spalin EURO 6. Komora silnika będzie posiadać automatyczny system detekcji i gaszenia pożaru. W pojazdach zamontowana zostanie skrzynia biegów VOITH typ DIWA 6, której oprogramowanie będzie zoptymalizowane pod kątem zużycia paliwa w warunkach drogowych występujących na ulicach Częstochowy. Autobusy będą klimatyzowane po stronie kierowcy i pasażerów. Pojazdy wyposażone zostaną w system monitoringu wewnętrznego oraz zewnętrznego, a także tzw. przyklęk, czyli rampę umożliwiającą wjazd wózków inwalidzkich. Dodatkowo będzie możliwość obniżenia prawej strony autobusu. Pojazdy będą wyposażone również w porty USB.
Lider Trading wyprodukuje trzy autobusy za 2 mln 295 tys. zł netto. W mieście mają pojawić się najpóźniej za cztery miesiące. Tymczasem 23 sierpnia w Częstochowie zaprezentowany zostanie prototyp krótkiego autobusu hybrydowego. Będzie on jednak testowany w Solcu Kujawskim, gdzie powstaje. – Obecnie kończymy budowę dwóch prototypów autobusów hybrydowych – krótkiego i przegubowego – informuje Jacek Kulig, prezes Lider Trading. – Do 15 września powinniśmy załatwić wszystkie sprawy związane z homologacją tych pojazdów.
Lider Trading wyprodukuje dla Częstochowy 25 krótkich autobusów hybrydowych i 15 tego typu pojazdów przegubowych. MPK otrzymało na ten cel prawie 66 mln zł z Narodowego Funduszu Środowiska i Gospodarki Wodnej. Warszawska firma, która jest producentem autobusów Solbus, wyprodukuje hybrydy za 65 mln 850 tys. zł. Oferent zaproponował 37, 5 mln zł za krótkie autobusy i 28 mln 350 tys. zł za przegubowe. Pojazdy mają być gotowe do końca listopada 2015 roku.
Kwestią czasu jest podpisanie umowy przez MPK na zakup paliwa metanowego i budowę stacji do tankowania hybryd. Do przetargu zgłosiły się dwie firmy – Milmet Vitkovice z Sosnowca i Górnośląski Zakład Obsługi Gazownictwa z Zabrza. Ceny zaproponowane przez obu oferentów różniły się nieznacznie i opiewały na ponad 50 mln zł na 10 lat. Niższą ofertę złożył Górnośląski Zakład Obsługi Gazownictwa z Zabrza. – Przetarg został rozstrzygnięty, ale jedna firma złożyła odwołanie do KIO. Sprawę wygraliśmy i teraz czekamy na uprawomocnienie się wyroku. Gdy tylko to nastąpi, podpiszemy stosowną umowę – twierdzi Robert Madej, zastępca prezesa MPK w Częstochowie.
Źródło: własne