Strona główna Komunikacja MPK zadbało o bezpieczeństwo swoich kierowców i pasażerów

Pasażerowie częstochowskiego MPK mogą czuć się bezpieczniej. A to za sprawą zakończonego właśnie projektu „ Bezpieczny pasażer, bezpieczny kierowca w Częstochowie” dofinansowanego z rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań „Razem Bezpieczniej”.

– Poczucie ducha służby powodowało nami, gdy sięgaliśmy po środku, które przeznaczyliśmy na program „Bezpieczny pasażer – bezpieczny kierowca w Częstochowie” – twierdzi Roman Bolczyk, prezes MPK w Częstochowie. – Stało się tak nie bez przyczyny. Akcja wpisuje się w nasz trend, który sobie wyznaczyliśmy, czyli „Moja Przyjazna Komunikacja”. Przyjazna to znaczy również bezpieczna. Skłoniły nas do tego przypadki, którymi ofiarami byli nasi kierowcy. Wszyscy pamiętamy śmierć naszego kolegi na posterunku. Nie była przypadkiem, a wynikiem agresji pasażera będącego pod wpływem alkoholu.

Projekt łączył ze sobą działania inwestycyjne i tzw. miękkie, których głównym celem była poprawa bezpieczeństwa pasażerów poruszających się komunikacją publiczną. Jego efektem jest m.in. monitoring w 12 autobusach (w 2016 roku w kamery wyposażonych będzie w sumie 65 pojazdów) oraz tzw. „bezpieczny przycisk”, który współpracuje z wdrażanym przez MPK systemem GPS umożliwiającym wgląd do aktualnej pozycji pojazdu.

– Statystki i porównania pokazują, że Częstochowa jest jednym z bezpieczniejszych samorządów w naszym kraju. Oczywiście nie możemy jednak uniknąć różnych zdarzeń i sytuacji w środkach komunikacji miejskiej. Dlatego wspólnie z MPK napisaliśmy ten projekt i otrzymaliśmy dofinansowanie na jego realizację – mówi prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk.

Projekt rozpoczął się od zebrania informacji na temat zagrożeń oraz przestępczości w środkach komunikacji miejskiej. Wśród pasażerów oraz kierowców i motorniczych miejskiego przewoźnika przeprowadzona została ankieta.  Prawie 73. proc. respondentów uważa, że najczęstszym, niepożądanym zdarzeniem w autobusach i tramwajach jest zakłócanie porządku publicznego, 55 proc. wskazało akty wandalizmy, 40 proc. – naruszanie nietykalności osobistej,  nieco mniej grożenie przemocą, napaść i kradzież. 

Z raportu wynika, że najmniej bezpiecznie pasażerowie czują się na przystankach. Według nich największe zagrożenie występuje w autobusach linii nr 1,2, 3, 10, 12, 13, 23, 24, 31 i 32. 

W ramach projektu częstochowski przewoźnik przeprowadził kurs samoobrony dla 20 kierowców i motorniczych oraz szkolenia wewnętrzne dotyczące zagrożeń i procedur, jakie należy podjąć w takich przypadkach. Zorganizowana została akcja „Nie bądź obojętny – reaguj”. MPK uruchomiło także numer alarmowy: 505 917 740. Odbyła się seria spotkań z przedstawicielami klubów kibica i organizatorami imprez masowych. Przeszkolono 40 pasażerów z udzielania pierwszej pomocy.

Realizację przedsięwzięcia umożliwiła otrzymana od wojewody w ramach rządowego programu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych dotacja w wysokości 100 tys. zł oraz środki własne miasta – łącznie 193 tys. zł.

Źródło: własne

Aktualności z Częstochowy i regionu.
Sport, wydarzenia, kultura i rozrywka, komunikacja, kościół, zdrowie, konkursy.

Patronaty

© 2025 Copyright wczestochowie.pl