Miejski przewoźnik otrzymał na zakup 40 hybryd prawie 66 mln zł z Narodowego Funduszu Środowiska i Gospodarki Wodnej. – Jako miasto jesteśmy dumni z dwóch powodów – twierdzi Jarosław Marszałek, zastępca prezydenta Częstochowy. – Po pierwsze, nikomu innemu tylko Częstochowie udało się pozyskać pieniądze w konkursie Gazela, co znaczy, że jesteśmy w stanie przygotować takie wnioski. Po drugie, to właśnie Częstochowa będzie pionierskim miastem, gdzie na tak dużą skalę wprowadzimy nowoczesną technologię. Dla naszego transportu zmieni się bardzo wiele pod względem ekonomicznym i ekologicznym.
Warszawska firma, która jest producentem autobusów Solbus, ma wyprodukować hybrydy za 65 mln 850 tys. zł. Oferent zaproponował 37, 5 mln zł za krótkie autobusy i 28 mln 350 tys. zł za przegubowe. Pojazdy mają być gotowe do końca listopada 2015 roku. – W pierwszej połowie przyszłego roku wybudujemy prototyp autobusu Solbus SM 12 H, który będzie testowany na ulicach Częstochowy – informuje Antoni Ślimarz, przedstawiciel Lider Trading. – Do jego produkcji zostaną wykorzystane podzespoły produkowane w Kanadzie i Czechach. Największym wyzwaniem dla producentów będzie dostosowanie silnika spalinowego do normy Euro 6.
Autobusy hybrydowe na razie nie będą wyposażone w klimatyzację. Jak wyjaśnia Madej, najpierw muszą osiągnąć odpowiedni efekt ekologiczny, czyli mniejsze zużycie dwutlenku węgla. Wynika to z umowy zawartej z Narodowym Funduszem Środowiska i Gospodarki Wodnej. – Jeżeli okaże się, że spalanie będzie na tyle niskie, że osiągniemy efekt ekologiczny, to wtedy od razu zamontujemy klimatyzację. W innym przypadku będziemy czekać aż zakończy się projekt, czyli pięć lat.
Po stronie częstochowskiego przedsiębiorstwa pozostaje jedynie zakup stacji do tankowania tych pojazdów. Autobusy zgromadzą energię elektryczną w superkondensatorach, dzięki czemu nie będą doładowywane z zewnętrznego źródła prądu.
Jeszcze w tym miesiącu MPK ma ogłosić przetarg na dostawę gazu CNG i budowę stacji tankowania.
Źródło: własne