Zakup nowoczesnych autobusów ma zostać sfinansowany w dużej mierze z pieniędzy, jakie Częstochowa pozyskała na realizację Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych na lata 2014-2020. Jak już informowaliśmy , 45 proc. środków z puli 104 mln euro dla subregionu północnego trafi do miasta.
– Około 100 mln zł zamierzamy wydać na projekty związane z niskoemisyjnym transportem miejskim i efektywnością energetyczną – mówi Piotr Grzybowski, doradca prezydenta Częstochowy ds. rozwoju regionalnego.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne przygotowało kilka projektów dotyczących zakupu autobusów. Największy z nich opiewa na kwotę 25 mln zł i dotyczy nabycia 30 nowoczesnych autobusów dwunastometrowych, zasilanych olejem napędowym. – Ten projekt ma największe szanse realizacji – uważa Madej.
MPK ma również trzy rezerwowe projekty. Pierwszy z nich zakłada zakup pięciu autobusów elektrycznych, drugi – pięciu autobusów 18-metrowych, które kursowałyby do gmin powiatu częstochowskiego, a trzeci – pięciu busów przeznaczonych do transportu nocnego i po peryferiach Częstochowy.
– Istnieją szanse pojawienia się autobusu elektrycznego na częstochowskich ulicach – twierdzi Madej. – Jednak taki pojazd jest około 2 razy droższy od takiego samego z napędem tradycyjnym i lepiej jest kupić np. 10 nowych autobusów z silnikiem diesla niż 5 elektrycznych, ale przy dofinansowaniu zakupów w znacznej części ze środków Unii Europejskiej, inwestycja taka dużo szybciej się zwróci.
Obecnie MPK ma 143 autobusy. Dziewięć z nich nie nadaje się już do eksploatacji i zostały odstawione do kasacji. 52 pojazdy ikarusy z lat 1982-1997. MPK ma również 6 jelczów M11 z lat 1985-1987, 22 many różnych typów z lat 1991-2006, dziewięć solarisów z 2002 roku oraz 54 mercedesy z lat 2006-2010.