Strona główna Miasto Miasto kładzie nacisk na rozwój zieleni przy okazji nowych inwestycji drogowych

W Częstochowie na polecenie prezydenta Krzysztofa Matyjaszczyka każda inwestycja drogowa, nie tylko o charakterze strategicznym, ma być realizowana przy jak najmniejszej ingerencji w strukturę zieleni miejskiej. Dotyczy to również przebudowy DK-1, która wkrótce się rozpocznie.

–  Są sytuacje, gdy z uwagi na rozwój infrastruktury,  ingerencja w zieleń jest konieczna. Wtedy reorganizacja ma być zaplanowana optymalnie dla zasobu miejskich terenów zielonych – podkreśla Maciej Hasik, rzecznik prasowy MZDiT i MPK w Częstochowie. – Działania obejmujące przesadzenie, bądź usunięcie drzew i rekompensujące je nasadzenia, są dopuszczalne tylko wtedy, gdy zieleń rosnąca w miejscach często niezmieniających się od lat, uniemożliwia prace mające na celu poprawę stanu infrastruktury, bezpieczeństwa i komfortu poruszania się po mieście, a co za tym idzie życia w mieście – dodaje.

 Dzięki konsultacjom z projektantami i wykonawcami służącym wypracowaniu optymalnych dla drzewostanu rozwiązań, z inicjatywy Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu, Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego oraz miejskich jednostek zajmujących się ochroną środowiska, wprowadzone zostały liczne korekty minimalizujące ingerencję w strukturę zieleni. – Trzeba pamiętać, że każdorazowo muszą być brane pod uwagę jednocześnie kwestie bezpieczeństwa ruchu drogowego i ekologii przy zachowaniu funkcjonalności rozwiązań.  Niemniej działania te przyniosły pozytywne dla przyrody skutki – twierdzi Hasik.

Wkrótce w terenie rozpoczną się pracę związane z przebudową DK-1 – alei Wojska Polskiego. Prace obejmą częstochowską część DK-1 na odcinku od węzła z aleją Jana Pawła II do skrzyżowania z ul. Rakowską (5,5 km), a także przebudowę głównych skrzyżowań. Na przecięciu DK-1 z ulicami Krakowską – Rejtana oraz z ul. Legionów powstaną bezkolizyjne dwupoziomowe skrzyżowania. Całkowicie przebudowana zostanie także estakada na Rakowie. Wzdłuż DK-1 powstaną ścieżki rowerowe, wybudowane lub przebudowane zostaną także kładki dla pieszych i chodniki. Jest to największa od dekad inwestycja drogowa realizowana w mieście.

– Ostateczny projekt zieleni związany z przebudową DK-1 jest finalizowany, a wszystkie konieczne usunięcia poprzedzi proces wydania – przez organy zewnętrzne – stosownych decyzji administracyjnych – informuje Hasik. –  Absolutnie niezbędne wycinki będą też zrekompensowane nasadzeniami zastępczymi. Przygotowanie terenu pod właściwe prace poprzedzi rozpoczynające się właśnie oczyszczenie terenu inwestycji z nieuregulowanych zarośli, krzewów oraz samosiejek nieobjętych przewidzianą prawem procedurą wydawania decyzji administracyjnych.  Aby uniknąć ingerencji w drzewostan placu Katyńskiego, zmieniono także pierwotny przebieg prac na odcinku od alei Jana Pawła II do ul. Legionów – dodaje.

Przypomnijmy, że dzięki staraniom Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego udało się uniknąć wycinki drzew na odcinku al. Wolności w związku z przebudową starej linii tramwajowej. Problemem okazały się nowe przepisy, które wymagały szerszego rozstawu torów. Ostatecznie uzyskano ministerialną zgodę na zmianę tych parametrów. Symbolicznym przykładem starań o zachowanie każdego drzewa jest przebudowa torowiska w sąsiedztwie pętli na Północy, które mimo częściowego ograniczenia dostępności do wytyczonych przejść dla pieszych, zostały uratowane z jednoczesnym zabezpieczeniem ich pni.

Jak dodaje rzecznik MZDiT i MPK, nie ucierpi też kilkanaście dębów rosnących w obrębie rozpoczynającej się w budowy połączenia drogowego ul. Warszawskiej z ul. Jaskrowską. – Zostaną one przesadzone w toku realizacji inwestycji, w optymalnym dla egzystencji drzew terminie – zapewnia Hasik.

Źródło: własne, MZDiT w Częstochowie

Aktualności z Częstochowy i regionu.
Sport, wydarzenia, kultura i rozrywka, komunikacja, kościół, zdrowie, konkursy.

Patronaty

© 2025 Copyright wczestochowie.pl