– Nie będzie konieczności wymiany wszystkich dowodów – informuje Jolanta Włodarkiewicz-Piątek, naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta Częstochowy. – Dotyczy to tych dowodów, które tracą termin ważności lub ich konieczność wymiany wynika z innych przyczyn, np. utraty czy zmiany miejsca zamieszkania.
W myśl przepisów utworzony zostanie elektroniczny rejestr dowodów osobistych. Dostęp do niego będą miały urzędy gmin. To oznacza, że wniosek o wydanie dowodu osobistego będzie można złożyć w dowolnej gminie na terenie całego kraju, niezależnie od miejsca zamieszkania. Będzie także możliwość elektronicznego przesłania wniosku o wydanie dowodu.
Do wniosku trzeba będzie dołączyć fotografię obowiązującą w paszportach, która powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem jego złożenia. Nowy dowód będzie ważny przez 10 lat z wyjątkiem wydawanego dzieciom poniżej 5 roku życia.
Nowy dowód będzie takiej samej wielkości jak jego stary odpowiednik. Nie będzie natomiast zawierał informacji o adresie zameldowania, kolorze oczu i wzroście. Nie będzie też na nim zeskanowanego podpisu jego posiadacza.
Częstochowscy urzędnicy nie spodziewają się wzmożonych kolejek po nowy dowód. – Tłumów raczej nie będzie – uważa Jolanta Włodarkiewicz-Piątek. – Stary dowód zawiera adres zameldowania, który wymagany jest do załatwienia różnych spraw w wielu instytucjach. W nowej wersji nie będzie adresu. Wymagane będzie więc zaświadczenie o zameldowaniu. Trzeba będzie po nie przyjść do Urzędu Miasta i za nie zapłacić.
Źródło: własne