Aleje NMP zmieniły swoją funkcję. Z ciągu, który niegdyś spełniał rolę komunikacyjną i łączył Częstochowę z Częstochówką, stały się główną arterią, w której będzie odbywać się wiele ciekawych wydarzeń. – Staramy się, aby obszar, który przez remont wyłączono na chwilę z użytkowania, został ponownie odkryty – mówi prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. – Realizujemy projekt „Aleje – tu się dzieje!”. W przyszłorocznym budżecie mamy środki, aby w Alejach odbyło się wiele z wydarzeń kulturalnych, sportowych z udziałem lokalnego środowiska. Z perspektywy czasu wierzę, że będą powstawać tutaj miejsca pracy, bo otoczenie zrobiło się dużo ciekawsze.
Trwająca trzy lata modernizacja kosztowała ponad 57 mln zł, z czego blisko 31 mln zł pochodziło ze środków unijnych. Inwestycja była podzielona na dwie części – przebudowę placu Biegańskiego oraz I i II Aleję. – Zależało nam na tym, aby wzrosła konkurencyjność Częstochowy w stosunku do innych miast w Polsce i w Europie -podkreśla Mariusz Kleszczewski, wicemarszałek województwa śląskiego. – Częstochowa to przecież międzynarodowe centrum pielgrzymkowe, ale również międzynarodowe centrum turystyczne. Ważne, aby przebudowa architektoniczna spowodowała, że Częstochowa stanie się jednym z najważniejszych miast w woj. śląskim. W Alejach wprowadzono ład urbanistyczny. Jeśli chodzi o komunikację pieszą, chyba nie ma piękniejszej alei na Śląsku.
Po interwencjach prezydenta Częstochowy w Alejach jeżdżą cztery linie autobusowe. To co prawda mniej, niż przed ich przebudową, ale w projekcie praktycznie nie uwzględniono miejskiej komunikacji. Dzięki temu osiem dzielnic Częstochowy będzie skomunikowane z reprezentacyjną arterią miasta. – Do końca roku oddamy nowy układ komunikacji publicznej, który stworzy nowe połączenia. Myślę, że pokażemy takie rozwiązania komunikacyjne, dzięki którym nie będzie musiało być w Alejach tych wszystkich autobusów – twierdzi Mariusz Sikora, dyrektor MZDiT w Częstochowie.
Miejski Zarząd Dróg i Transportu za dodatkowo wydane w tym roku 12 mln zł wyremontował kilkanaście odcinków dróg w ścisłym centrum miasta, w tym ulice Dąbrowskiego, Garibaldiego, Katedralną, Ogrodową, Kilińskiego, Focha, Orzechowskiego, część al. Jana Pawła II, al. Wolności oraz plac Daszyńskiego.