Linia kolejowa nr 1 znana jako „Wiedenka” zostanie zmodernizowana na odcinku Koluszki–Częstochowa. Prace mają zakończyć się do sierpnia 2026 roku. Dzięki tej inwestycji pociągi będą rozwijać prędkość do 160 km/h. Obecnie jest to 120 km/h.
– Podpisana umowa to kolejny krok w stronę nowoczesnej, szybkiej i bezpiecznej kolei. Dzięki pracom na odcinku Koluszki–Częstochowa zwiększymy prędkość do 160 km/h i poprawimy przepustowość. Podróżni zyskają nowy standard podróżowania. Będzie lepsza obsługa przewoźników towarowych – mówi Krzysztof Drozdowski, członek zarządu PKP PLK.
Dzięki modernizacji czas przejazdu pociągów dalekobieżnych przez Częstochowę skróci się o około 10 minut. Inwestycja obejmie m.in. wymianę szyn na odcinkach Piotrków Trybunalski–Rozprza i Baby–Piotrków Trybunalski oraz montaż 24 nowych rozjazdów na stacjach, w tym w Kłomnicach, Rudnikach i Widzowie-Teklinowie.
W Częstochowie zaplanowano remont wiaduktu nad ulicą Meliorantów. Na całym modernizowanym odcinku poprawiona zostanie geometria torów oraz ich regulacja, a na peronach pojawią się nowe płyty, dostosowane do wyższych prędkości pociągów.
W ramach inwestycji przewidziano budowę nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem na trasie Koluszki–Rokiciny–Baby–Piotrków Trybunalski oraz na stacji Rudniki. Nowa komputerowa blokada liniowa umożliwi jednoczesną jazdę kilku pociągów, co zwiększy przepustowość linii.
Ważnym elementem modernizacji będzie poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Na 37 przejazdach oraz dwóch przejściach pieszych w poziomie szyn pojawią się nowe urządzenia, sygnalizacja świetlna i rogatki.
– Modernizacja historycznej „Wiedenki” to nie tylko hołd dla tradycji, ale przede wszystkim inwestycja w przyszłość polskiej kolei. Dzięki środkom z Krajowego Planu Odbudowy zwiększamy prędkość pociągów, skracamy czas przejazdu i podnosimy komfort podróży dla tysięcy pasażerów korzystających z tej trasy każdego dnia – powiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
Inwestycja zostanie zrealizowana w formule „projektuj i buduj”. Jej koszt to ponad 333 mln zł netto (409 mln zł brutto). Wykonawcą prac będzie Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej z Krakowa. Początek prac zaplanowano na wrzesień 2025 roku.