W październiku 2020 roku ogłosiliśmy przetarg na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałów do wniosku o wydanie DŚU. W maju 2021 roku podpisaliśmy umowę z biurem projektowym Trakt z Katowic na wykonanie tej dokumentacji.
– Opracowane zostały trzy warianty przebiegu trasy skomunikowane z autostradą A1 oraz układem dróg lokalnych. Każdy z wariantów dzieli się na cztery podwarianty, różniące się od siebie rozwiązaniami skomunikowania z układem drogowym w rejonie A1 – informuje Marek Prusak z GDDKiA w Katowicach. – Biuro projektowe dokonało analizy wielokryterialnej przyjętych rozwiązań projektowych. Najwyżej oceniony został wariant 2.1A (brązowy).
Obwodnica Blachowni i Herb przebiegać będzie po nowym śladzie, od północy omijając miejscowości Herby, Pietrzaki oraz Trzepizury, a następnie od południa ominie dzielnicę Blachowni – Ostrowy. Do autostrady A1 trasa włączy się z wykorzystaniem istniejącego obiektu na węźle Częstochowa Blachownia. Planowana obwodnica, o długości 12,5 km, przebiegać będzie głównie po terenach leśnych.
Jak podkreśla GDDKiA, złożenie do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) wniosku o wydanie DŚU, kończy I etap STEŚ-R.
– W ramach tego postępowania zostaną ponownie ocenione wszystkie warianty (tym razem przede wszystkim pod kątem środowiskowym), a następnie zostanie wydana decyzja administracyjna, która ostatecznie zatwierdzi wariant przewidziany do realizacji. Przed wydaniem decyzji RDOŚ przeprowadzi konsultacje społeczne, w trakcie których możliwe będzie zapoznanie się z dokumentacją i składanie uwag oraz wniosków. Udział społeczeństwa i władz samorządowych stanowi istotną cześć procesu przygotowania inwestycji drogowej – zapewnia Prusak.
Kolejnym etapem będzie doszczegółowienie rozwiązań projektowanej obwodnicy oraz wykonanie rozpoznania podłoża gruntowego. Ogłoszenie przetargu na realizację w systemie Projektuj i buduj zaplanowaliśmy w IV kwartale 2026 roku, natomiast roboty budowlane na lata 2029-2031.
Budowa obwodnicy Blachowni i Herb w ciągu DK46 pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez te miejscowości. Odcinek ten będzie kluczowy również z uwagi na planowane połączenie autostrady A1 z drogą ekspresową S11. Przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców oraz odciąży istniejący układ komunikacyjny. Inwestycja poprawi również komfort i warunki przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na DK46 od Lublińca do Częstochowy.
Źródło: GDDKiA Katowice