Częstochowa rozpoczyna wdrażanie ITS-u, czyli Inteligentnego Systemu Transportu, na które miasto przeznaczyło 7 mln zł w budżecie na 2014 rok. – Mamy koncepcję ITS-ów na terenie Częstochowy. Obecnie przygotowujemy dokumenty. W rozmieszczeniu kamer pomogą nam badania przeprowadzone przez Inspekcję Transportu Drogowego. Ich wyniki otrzymamy w ciągu dwóch, trzech tygodniu – informuje Mariusz Sikora, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w Częstochowie.
Jak udało nam się dowiedzieć kamery będą umieszczone m.in. na skrzyżowaniu al. Wojska Polskiego z ul. Legionów. – Najwięcej problemów jest na DK1, a konkretnie skrzyżowaniu al. Wojska Polskiego z ul. Legionów. Mamy informacje, że bardzo często dwa, trzy samochody przejeżdżają na czerwonym świetle – twierdzi Stanisław Sosnowski, zastępca dyrektora MZDiT w Częstochowie.
W tym roku funkcjonować będzie również odcinkowy pomiar prędkości i preselekcja wagowa pojazdów wjeżdżających do Częstochowy z Katowic, Warszawy, Wielunia, Opola i przejeżdżających korytarzem północnym. Przeładowane ciężarówki nie będą już niszczyć naszych ulic. W jezdniach zamontowane zostaną odpowiednie czujniki. Ruch monitorować będą kamery na tzw. bramownicy. Preselekcja umożliwi rejestrację danych samochodu i jego wagi online.
W przyszłości ITS ma być rozbudowany m.in. o tablice informujące o przepełnionych parkingach, wyświetlacze informujące kierowców o korkach, tablice informujące pasażerów o opóźnieniu autobusów. Do obsługi powstanie centrum zarządzania ITS-em. – Do pracowników takiego centrum należeć będzie m.in. przygotowywanie objazdów w przypadku korków, kierowanie sygnalizacją świetlną – tłumaczy Sosnowski.
Szacuje się, że całość będzie kosztować ok. 123 mln zł. MZDiT liczy na pozyskanie środków unijnych na ten cel. – Wiemy, że przygotowywany jest program na lata 2014-2020, z którego będziemy mogli otrzymać unijne dofinansowanie – zapewnia Sikora.
Ze stosowania Inteligentnych Systemów Transportowych płyną same korzyści dla miasta. Zwiększa się przepustowość ulic, poprawia bezpieczeństwo ruchu drogowego, zmniejszają się koszty zarządzania taborem drogowym, utrzymania nawierzchni, następuje redukcja emisji spalin.