Obie spółki podpisały umowę o współpracy w maju 2013 roku. Latem tego samego roku Jawo uruchomiło specjalną linię produkcyjną i rozpoczęło produkcję gyozy z farszem drobiowo-warzywnym na rynek całej Unii Europejskiej – głównie do Francji, Wielkiej Brytanii i Niemiec. Z uwagi na szybko rozwijający się rynek japońskiej żywności firmy postanowiły otworzyć wspólne przedsiębiorstwo. 10 września Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zgodził się na stworzenie spółki Ajinomoto Jawo. 3 października doszło do podpisania umowy między podmiotami.
Japońska firma ma nadzieję, że wyniki pracy w centrum R&D pozwolą rozwinąć nie tylko etniczny rynek żywności azjatyckiej w sektorze HoReCa, ale także umożliwią szerokie zaistnienie tych produktów na rynku sprzedaży detalicznej. Natomiast sprzedaż produkowanej w Jawo gyozy na rynek całej Unii Europejskiej będzie obsługiwana przez Ajinomoto Foods Europe z siedzibą w Paryżu.
Nowy zakład z linią do produkcji pierogów ma ruszyć w kwietniu 2015 roku. Spółka planuje zatrudnić ok. 40 osób. W tym roku rozpocznie się montaż nowej linii produkcyjnej, zakupione zostaną specjalistyczne maszyny. W 2015 roku ruszy rekrutacja pracowników, którzy następnie przejdą odpowiednie szkolenia. W marcu zaplanowane są próby technologiczne, a od kwietnia rozpocznie się właściwa produkcja. Nowa spółka zainwestuje w zakup maszyn i urządzeń ok. 8 milionów zł.
Japońska firma Ajinomoto Frozen Foods, która jest częścią ogólnoświatowej korporacji Ajinomoto Group, specjalizującej się w produkcji artykułów spożywczych i farmaceutycznych, z główną siedzibą w Tokio, została założona w 1909 roku i obecnie działa w 26 krajach na całym świecie zatrudniając ponad 27 tysięcy pracowników. Jej produkty znane są w 130 krajach, a sprzedaż netto spółki za zeszły rok kształtowała się na poziomie 11 miliardów dolarów.
Częstochowska spółka Jawo została założona w 1992 roku i specjalizuje się na dużą skalę w ręcznej produkcji produktów mrożonych, m.in. pierogów, knedli, naleśników. W portfolio produktów firma ma ponad 30 pozycji i wciąż pracuje nad nowościami. Wielokrotnie wyróżniana za swoje wyroby. Zatrudnia obecnie 150 pracowników, a jej ubiegłoroczne obroty sięgnęły 33 milionów złotych. Wielkość produkcji to 350 ton mrożonek w skali miesiąca. Od roku jest liderem w udziałach rynkowych w kategorii produktów na bazie mąki i ziemniaków wg badań polskiego rynku spożywczego prowadzonych przez firmę Nielsen.
Źródło: własne