Dotychczas w ramach ITS-u zamontowano w Alei Marszałkowskiej przy wyjeździe z korytarza północnego i al. Wojska Polskiego przed skrzyżowaniem z ul. Bugajską system preselekcji wagowej ciężarówek. – W nocy z 11 na 12 marca będziemy robić jeszcze pomiary. Od 13 marca system będzie w pełni funkcjonował – informuje Stanisław Sosnowski, zastępca dyrektora MZDiT w Częstochowie.
System pozwala na wstępne i szacunkowe zważenie wszystkich przejeżdżających w tych miejscach pojazdów. Jeżeli okaże się, że dana ciężarówka jest przeciążona, Inspekcja Transportu Drogowego może ją zatrzymać i odprowadzić na dokładniejszą wagę stacjonarną znajdującą się przy DK-1 koło Tesco. Gdy wyniki się potwierdzą, kierowca ciężarówki otrzyma mandat zgodny z taryfikatorem.
Drogowcy planują rozbudować system preselekcji wagowej o kolejne tego typu urządzenia. Będzie to możliwe jednak tylko wtedy, gdy uda się pozyskać pieniądze z Unii Europejskiej. – Chcielibyśmy mieć w sumie 17 wag na wszystkich wlotach do miasta ze szczególnym uwzględnieniem nowych inwestycji, jak m.in. ul. Główna (Gnaszyn), czy ul. Powstańców Warszawy (Dźbów) – wymienia Mariusz Sikora, dyrektor MZDiT w Częstochowie.
W tym roku w ramach ITS-u zamontowane będą również kamery w rejonie skrzyżowania al. Wojska Polskiego z ul. Krakowską i Rejtana. Urządzenia będą wykonywać pomiary na wszystkich pasach ruchu w obu kierunkach. Oprócz rejestrowania samochodów przejeżdżających na czerwonych świetle będą m.in. analizować natężenie ruchu na skrzyżowaniu, wykrywać pojazdy o numerach rejestracyjnych poszukiwanych przez policję oraz mierzyć prędkość samochodów.
– Mamy już zgodę Inspekcji Transportu Drogowego na zamontowanie kamer na skrzyżowaniu DK-1 z ul. Krakowską – mówi Sosnowski. – Proponowaliśmy również dwie inne lokalizacje, czyli rejon skrzyżowania ul. Bugajskiej z DK-1 i Legionów z DK-1. Inspekcja uznała jednak, że są one niezbyt trafne.
Źródło: własne