Zintegrowane centra przesiadkowe z peronami autobusowymi, parkingami dla aut i rowerów, ścieżkami rowerowymim, wypożyczalnią jednośladów miałyby powstać przy trzech dworcach: Częstochowa Główna, Stradom i Raków.
– Nasze działania zmierzają w kierunku zintegrowania komunikacji pieszej, rowerowej, samochodowej, autobusowej i kolejowej w jednym miejscu, co zdecydowanie usprawni podróżowanie po mieście – tłumaczy Stanisław Sosnowski, zastępca dyrektora MZDiT w Częstochowie.
Parking przy dworcu PKP Częstochowa Główna od strony ul. Piłsudskiego miałby 4 zadaszone perony dla autobusów, 5 miejsc postojowych dla taksówek, 10 miejsc dla niepełnosprawnych, 15 miejsc dla rowerów oraz 50 miejsc dla samochodów osobowych. Od strony ul. Orzechowskiego powinny być cztery 4 zadaszone perony dla komunikacji publicznej, 20 miejsc postojowych dla samochodów osobowych, 5 miejsc dla taksówek, 10 miejsc dla osób niepełnosprawnych, parking zadaszony dla 30 rowerów. Jedną z opcji jest budowa parkingu wielopoziomowego.
W skład centrum przesiadkowego przy dworcu na Stradomiu wchodziłby jeden zadaszony peron dla autobusów, 5 miejsc parkingowych dla taksówek, 3 miejsca dla osób niepełnosprawnych, parking zadaszony dla 15 rowerów, 20 miejsc postojowych dla samochodów osobowych.
W przypadku dworca na Rakowie koncepcja zakłada minimum jeden zadaszony peron przystankowy dla autobusów, 4 miejsca postojowe dla taksówek, tyle samo dla dla osób niepełnosprawnych, parking zadaszony dla 15 rowerów, 30 miejsc postojowych dla samochodów osobowych na parkingu jedno- lub wielopoziomowym.
Na projekt zintegrowanych centrów przesiadkowych miasto chce przeznaczyć pieniądze pozyskane na realizację Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych na lata 2014-2020. Przypomnijmy, że prawie połowa środków z puli 104 mln euro dla subregionu północnego trafi do Częstochowy. Z tego ok. 100 mln zł miasto zamierza wydać na projekty związane z niskoemisyjnym transportem miejskim i efektywnością gospodarczą.
Źródło: własne