Biuro Związku Miast Polskich zajęło się problemem związanym z procesem przyjmowania wniosków i realizacji wypłat dodatku węglowego, czym zostały obciążone samorządy.
– Przekazanie w trybie nagłym, bez żadnej konsultacji ze środowiskiem samorządowym, zadania zleconego – wypłaty dodatku węglowego na podstawie pośpiesznie, niedbale przygotowanych i doraźnie uchwalonych przepisów – powoduje ogromne problemy – czytamy w komunikacie ZMP.
Według Biura Związku Miast Polskich wynikają one z fatalnej jakości ustawy oraz braku środków na wypłaty (dotychczas nie przekazano żadnych dotacji na to zadanie).
Wkrótce po uchwaleniu ustawy okazało się, że wymaga ona natychmiastowego poprawienia, przede wszystkim dla uszczelnienia procesu. Ustawę już zmieniono w Sejmie, ale Senat wprowadził poprawki, które czekają na rozpatrzenie przez Sejm. Potem niezbędny jest podpis Prezydenta. Zakładając maksymalną sprawność tych działań należy mieć nadzieję na szybkie wejście w życie zmian. W ramach ratunkowej nowelizacji wprowadzono przepis, który wprowadza możliwość wypłacania dodatku w terminie dwóch miesięcy od prawidłowego złożenia wniosku, tyle że rozwiązanie to wejdzie w życie już po 17 września br., a więc po terminie wynikającym z aktualnego stanu prawnego.
Faktyczny, choć ułomny stan prawny wymagałby od organów samorządu wypłacania dodatków, ale rząd apeluje, by zaczekać na wejście w życie korekty złych przepisów, stawiając organ wykonawczy gminy i jego służby w trudnym położeniu prawnym i społecznym.
Miasta dotychczas nie otrzymały żadnych środków na nowe zadanie. Zdaniem Biura Związku Miast Polskich w przypadku nieotrzymania środków wystarczających na wypłatę dodatków samorządy powinny informować wnioskodawców o przyznaniu dodatku z jednoczesną informacją o tym, że wypłata nastąpi natychmiast po otrzymaniu dotacji z budżetu państwa.
Źródło: UM Częstochowy