– Jeszcze jako dziecko pamiętam jak jeździły te tramwaje. Tak samo były głośne – twierdzi Robert Jakubczak, która zabrał na przejażdżkę swojego 7-letniego syna Miłosza. – Mam nadzieję, że to nie jedyna taka inicjatywa naszej komunikacji miejskiej. Powinno się organizować darmowe przejazdy zabytkowymi tramwajami czy autobusami, żeby ludzie zobaczyli jak to kiedyś było.
Na jednym z przystanków bezpłatnej zabytkowej linii tramwajowej Z3 wsiadł prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. Od kontrolerów dostał plik zerowych biletów, które rozdawał wsiadającym do tramwaju pasażerom.
– Czasami biorę udział w różnego typu akcjach i „eNka” nie jest mi obca. Promujemy w tym tramwaju np. akcje zostawiania 1 proc. na rzecz częstochowskich organizacji pozarządowych – podkreśla prezydent Częstochowy. – Mieszkańcy, przyjezdni mają teraz możliwość przejechać się za „friko” po naszym mieście zabytkowym tramwajem, przypomnieć sobie jak to kiedyś wyglądało i przy okazji zobaczyć pracę miłośników komunikacji, którzy tak pieczołowicie odrestaurowali ten tramwaj. Chyba nie ma już takich miejsc w kraju, gdzie można by przejechać się takim pojazdem.
Prezydent słusznie zauważa, że zabytkowy tramwaj hamuje i startuje bardziej żwawo w porównaniu z obecnymi pojazdami szynowymi. A poza tym charakterystycznie skrzypi. – Zawsze pamiętałem, że tramwaj skrzypiał, gdy jechał tunelem w dzielnicy Północ. Jednak nie sądziłem, że aż tak bardzo – przyznaje Matyjaszczyk.
Jak się okazuje, to nie będzie tylko jednorazowa akcja Częstochowskiego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej oraz MPK. – Mamy już plan, żeby w przyszłym roku puścić dwuwagonowy tramwaj, a następnie autobus – zdradza Szymon Kryczka z CzKMKM.
Zdaniem prezesa MPK, który również wybrał się w podróż zabytkowym tramwajem, w ten sposób mieszkańcy będą mieć więcej pożytku z komunikacji miejskiej. – Dzięki temu będziemy się lepiej rozumieć i zyskamy sympatię. Jeżdżąc tymi tramwajami nawiązujemy kontakt z mieszkańcami. Przestajemy być urzędnikami – zauważa Roman Bolczyk. – Pomyślimy o tym, żeby odremontować któryś ze starszych autobusów, ale i tak już mamy rekordzistę Polski. To nasz ikarus, który przejechał 2 mln 100 tys. kilometrów. Co ciekawe nadal jest używany. Pewnie jednak niedługo przeniesiemy go rezerwy i będzie służyć do darmowych przejazdów.
Zabytkowy tramwaj będzie poruszał się na trasie Fieldorfa-Nila – Stadion Raków i z powrotem, w każdą niedzielę od 20 lipca do 28 września 2014 roku w godzinach między 12.20 a 18.20.
Rozkłady jazdy tramwaju „eNka” są na przystankach. Informacja jest też dostępna na stronach internetowych www.komunikacja.czest.cz, www.mpk.czest.pl oraz na fan page’u MPK.
Akcja finansowana jest przez Urząd Miasta Częstochowy w związku z konkursem Inicjatyw Lokalnych, który rozstrzygnięto jesienią 2013 roku. Projekt ten dostał najwyższą ocenę z wszystkich biorących udział w konkursie.
Źródło: własne