W konferencji, która zakończyła się w niedzielę, 13 września, wzięła udział także m.in. prof. Grażyna Świątecka, jedna z twórczyń ruchu pomocy telefonicznej w Polsce, prezes Polskiego Towarzystwa Pomocy Telefonicznej.
Konferencję zatytułowaną „Kiedy przyjemność staje się uzależnieniem” rozpoczęła 11 września sesja inaugurująca w Ratuszu Miejskim.
Wyróżnienia dla twórców Częstochowskiego Telefonu Zaufania – dr Ireneusza Kaflika i dr Marka Sternalskiego oraz m.in. dla długoletnich konsultantów wręczyli zastępca prezydenta Częstochowy Ryszard Stefaniak i przewodniczący Rady Miasta Zdzisław Wolski.
Sesję uświetnił specjalnie na tę okazję przygotowany i znakomicie przyjęty przez publiczność trzyaktowy spektakl „Słucham, Częstochowski Telefon Zaufania” w wykonaniu koła teatralnego „Grupa pod wiszącym kotem” działającego przy VII LO im. Mikołaja Kopernika pod opieką Beaty Gendek-Barhoumi.
W sobotę i niedzielę uczestnicy jubileuszowej konferencji brali udział w warsztatach i wykładach, których tematyka dotyczyła m.in. uzależnień, samotności, samobójstw oraz relacji konsultant – rozmówca.
Celem konferencji było utworzenie interdyscyplinarnej przestrzeni współpracy i wymiany doświadczeń pomiędzy konsultantami reprezentującymi różne placówki pomocy telefonicznej z kraju i zagranicy, a także pomiędzy innymi służbami świadczącymi pomoc (samorządowymi, pozarządowymi).
Częstochowski Telefonu Zaufania powstał 10 maja 1980 roku. Jego twórcami są psycholog dr Ireneusz Kaflik (kierował telefonem przez 30 lat) i psychiatra dr Marek Sternalski. Wzorem były funkcjonujące już telefony m.in. w Gdańsku, Wrocławiu, a wcześniej w Londynie.
CzTZ to jedna z najstarszych instytucji pomocowych działających w Częstochowie. Każdego dnia, anonimowo konsultanci Częstochowskiego Telefonu Zaufania od godz. 16 do 6 rano czekają na tych, którzy potrzebują wsparcia, rozmowy, informacji. Jednoosobowy dyżur trwa 14 godzin. W CzTZ pracuje 12-15 osób.
Dzwonią osoby zagubione, samotne, uzależnione i współuzależnione, chore psychiczne, takie którym trudno poradzić sobie z własnym cierpieniem.
Z roku na rok rośnie liczba rozmów. W sumie w 2014 roku było ich 4580; w 2013 – 3609. Tylko przez siedem miesięcy tego roku – od stycznia do końca lipca – konsultanci przeprowadzili już 3016 rozmów, najwięcej w lipcu – aż 572.
Częstochowski Telefon Zaufania utrzymuje się dzięki finansowemu wsparciu miasta, działa w strukturach Ośrodka Pomocy Osobom z Problemami Alkoholowymi.
Honorowy patronat nad jubileuszową konferencją objął prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk.
Źródło: UM Częstochowy