– Częstochowianki i częstochowianie po raz kolejny udowodnili, że taki sposób poruszania się po mieście jest u nas popularny i jak najbardziej potrzebny. Stawiamy na ekologię, a więc również na rower. Dlatego system miejskich jednośladów ma szansę się rozwijać, również dzięki zwiększaniu długości dróg rowerowych w mieście – mówi prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk.
W minionym tygodniu zakończył się trzeci sezon Częstochowskiego Roweru Miejskiego, który ma już obecnie blisko 24 tysiące zarejestrowanych użytkowników. Pomimo ograniczeń związanych m.in. z czasowym zakazem wynajmu miejskich jednośladów w całym kraju, w tym roku – po zniesieniu zakazów – mieszkańcy skorzystali z zielonych rowerów ponad 88 tysięcy razy. Łączny czas wynajmu to ponad 24 tys. 265 godzin, czyli ponad 1011 dni. Rekordzista tego sezonu korzystał z usługi 819 razy, czyli prawie 4 razy dziennie Łącznie na przestrzeni ostatnich lat częstochowskie jednoślady zostały wynajęte ponad 412 tysięcy razy.
System rowerów miejskich obsługiwany przez firmę Nextbike Polska, największego dostawcę i operatora sieci wypożyczalni w kraju, gości w Częstochowie od grudnia 2017 roku. W tym sezonie w ramach budżetu obywatelskiego powstały trzy nowe stacje: dwie na Rakowie – przy Placu Orląt Lwowskich i stadionie Rakowa oraz jedna na Grabówce. Dzięki temu cały system liczy już sobie 215 rowerów dostępnych przy 23 stacjach.
W zakończonym sezonie użytkownicy najchętniej wypożyczali rowery na stacjach: plac Biegańskiego, Dekabrystów/Armii Krajowej, plac Daszyńskiego, Promenada/Kiedrzyńska i III Aleja NMP, które łącznie odpowiadały za prawie połowę wynajmów. Najczęściej wypożyczany zielony pojazd osiągnął wynik prawie 1000 wynajmów. Wciąż największym zainteresowaniem przejażdżkami rowerowymi cieszyły się weekendy i godziny wieczorne od 17 do 20.
– Przełom czerwca pokazał nam, że Częstochowski Rower Miejski to bardzo dojrzały system. Notowaliśmy wtedy dni z ponad tysiącem wynajmów dziennie, co pokazuje jak bardzo zagościliśmy w przyzwyczajeniach mieszkańców – mówi Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska.
Do najchętniej pokonywanych w mieście tras zaliczyć można przejazd z placu Daszyńskiego do placu Biegańskiego i z powrotem, trasę w dwie strony od alei Armii Krajowej/Politechnika do placu Biegańskiego oraz Promenada/Kiedrzyńska do Dekabrystów/Armii Krajowej.
Średni czas jednego wypożyczenia wzrósł względem zeszłego roku i wyniósł nieco ponad 17 minut. Jest to zauważalny trend we wszystkich miastach, w których funkcjonują rowery miejskie. Wydłużenie czasu może być oznaką, że mieszkańcy w czasach pandemii korzystają z jednośladów jako głównego środka transportu miejskiego, a nie tylko jego uzupełnienia.
– Teraz czeka nas okres pracy nad przygotowaniem zasad funkcjonowania CRM w kolejnych latach – podsumowuje Łukasz Kot, społeczny konsultant ds. komunikacji pieszej i rowerowej w Częstochowie.
Źródło: UM Częstochowy