– Analiza wpływu istniejących reklam na przestrzeń publiczną Częstochowy wykazała liczne przykłady zeszpecenia tej przestrzeni poprzez nadmiar komunikatów wizualnych – mówi Włodzimierz Tutaj, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Częstochowy. – Projektowane przepisy pozwolą kompleksowo uregulować te kwestie oraz poprawić miejski krajobraz, przeciwdziałając niekontrolowanemu i bezładnemu sytuowaniu obiektów reklamowych oraz doprowadzając do poprawy ich jakości. Efektem ma być wykreowanie wysokiej jakości, estetycznej przestrzeni wolnej od chaosu reklamowego.
Choć nie ma ustawowego obowiązku konsultacji społecznych w tym zakresie, w pracach nad ,,uchwałą reklamową” władze miasta uwzględnią opinie mieszkańców i firm reklamowych. Służy temu badanie ankietowe online opracowane przez Miejską Pracownię Urbanistyczno-Planistyczną. Mieszkańcy miasta oraz częstochowscy przedsiębiorcy mogą w niej odpowiedzieć na pytania, czy reklamy szpecą, czy dobrze informują, czy nie jest ich za dużo, co przeszkadza w ich odbiorze… Ankietowani mają także możliwość wskazania nośników reklamowych, które należałoby wykluczyć, bądź ograniczyć w Częstochowie.
Wyniki ankiety pomogą opracować dokument spełniający oczekiwania mieszkańców w kwestii poprawy ładu przestrzennego w mieście. Ankieta jest anonimowa i służy wyłącznie celom badawczym. Formularz można wypełnić do 31 grudnia, a informacje o wynikach zostaną ogłoszone w pierwszym kwartale 2017 roku.
Materiał z analizy przestrzeni miejskiej oraz informacje na temat prac nad wdrożeniem ustawy krajobrazowej dostępne są na stronie: http://www.czestochowa.pl/page/5205,jasne-ze-reklamowe-porzadki.html.
Ankietę na temat postrzegania reklamy zewnętrznej można wypełniać tutaj.
Źródło: UM Częstochowy