O przyznaniu środków unijnych z programu „Feniks” poinformował w środę, 27 sierpnia podczas konferencji prasowej zastępca prezydenta Częstochowy Łukasz Kot.
– We wtorek otrzymaliśmy pismo o przyznaniu blisko 44 mln zł dofinansowania na remont torowiska do Kucelina, co stanowi 85 proc. kosztów kwalifikowanych. Projekt szacujemy na ok. 52 mln zł. Z kolei wraz z częścią drogową mówimy o kwocie ok. 83 mln zł. Przetarg planujemy ogłosić w ciągu dwóch miesięcy, a samą inwestycję zrealizować do końca 2028 roku – przekazał Łukasz Kot. – Mamy nadzieję, że dzięki temu dojazd do terenów inwestycyjnych zostanie wzmocniony poprzez transport zbiorowy. To inwestycja mocno oczekiwana i liczę, że będzie pozytywnie oddziaływać na sąsiadujące nieruchomości i zakłady pracy. Dzięki niej już cała linia tramwajowa w Częstochowie będzie wyremontowana i posłuży mieszkańcom przez kolejne kilkadziesiąt lat.
W związku z planowaną przebudową torowiska tramwajowego do Kucelina został opracowany Program Funkcjonalno-Użytkowy (dokument przygotowała również firma CONE AMG Sp. z o.o. z Warszawy). Zakres prac ujęty w PFU obejmuje torowisko tramwajowe oraz infrastrukturę towarzyszącą na odcinku od ul. Gilowej do pętli Kucelin (wraz z modernizacją samej pętli), przebudowę kabla światłowodowego i kabli trakcyjnych na odcinku od słupa trakcyjnego nr Z6/150 do pętli Kucelin, a także przebudowę oświetlenia.
– Przetarg będzie rozpisany w formule „projektuj i buduj” – informuje Michał Konieczny, naczelnik Wydziału Inwestycji i Zamówień Publicznych UM Częstochowy. – W ramach tego zadania wykonana zostanie przebudowa mostu surówkowego, na który mamy dokumentację projektową. Czekając na podpisanie umowy na dofinansowanie, równocześnie przygotowujemy się z rozpisaniem postępowania przetargowego, żeby nie tracić czasu.
Miasto będzie również aplikować o dofinansowanie unijne do zakupu 3 nowych składów tramwajowych do obsługi tego odcinka i całej linii.
Tymczasem jeszcze w tym roku na mocy wartej 44, 1 mln zł umowy podpisanej z firmą Solaris Bus & Coach do Częstochowy ma trafić 5 nowych autobusów elektrycznych wraz z kompletną infrastrukturą do ładowania, a do końca lutego przyszłego roku – kolejnych 5 sztuk.
Nowe autobusy będą „przegubowcami” o długości 18 metrów ze 118 miejscami dla pasażerów, w tym 41 miejsc siedzących. 12 miejsc siedzących będzie dostępnych z poziomu niskiej podłogi (a 4 z nich mają być przeznaczone dla osób o obniżonej sprawności ruchowej). Będą wyposażone w silniki o mocy 240 kW. Pojazdy mają możliwość odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii oraz funkcję ograniczenia prędkości do 70 km/h.
To pierwszy etap w kierunku rozwoju ekologicznego transportu publicznego. Miasto z pomocą środków z unijnego programu „Feniks” chce kupić 43 nowoczesne autobusy o różnych gabarytach (długości od 8 do 18 m), 39 elektrycznych i 4 wodorowe. Tabor MPK stałby się wówczas w zdecydowanej większości w pełni ekologiczny – zeroemisyjny.
Źródło: własne