Dokument stanowi swoisty podręcznik dla firm zajmujących się opracowaniem infrastruktury drogowej dla częstochowskich rowerzystów. Do tej pory to projektant decydował o formie i kształcie dróg rowerowych. Teraz będzie musiał trzymać się określonych zasad.
– Obecnie nie ma konkretnego przepisu, który jednoznacznie regulowałby sposób projektowania dróg rowerowych. Dzięki naszej lokalnej regulacji podmioty startujące w miejskich przetargach będą zobowiązane do takiego przygotowania swoich koncepcji, by ostateczny kształt całej infrastruktury był jednolity, bezpieczny i przyjazny dla rowerzystów – wyjaśnia prezydent Krzysztof Matyjaszczyk.
Dokument opiera się na metodologii tzw. pięciu wymogów holenderskiej organizacji standaryzacyjnej, uwzględniającej takie pojęcia, jak: spójność, bezpośredniość, bezpieczeństwo, atrakcyjność i wygoda.
– Zawarte w zarządzeniu wytyczne jasno określają umiejscowienie infrastruktury rowerowej w pasie drogowym oraz jej prowadzenie w obrębie skrzyżowań; pokazują jak powinien wyglądać przekrój poprzeczny; jak należy oddzielać ruch rowerowy od ruchu pieszego oraz z jakich materiałów należy wykonywać nawierzchnię dróg rowerowych – informuje Włodzimierz Tutaj, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Częstochowy.
Dokument umożliwia projektantom korzystanie z takich udogodnień jak: pasy, kontrpasy czy śluzy dla rowerów. Droga rowerowa zachowa swoją ciągłość na wysokości wjazdów. Rewolucyjnym rozwiązaniem jest wymóg, aby początek i koniec drogi rowerowej był wyposażony w miejsce włączenia do ruchu ulicznego. Ścieżki rowerowe mają być wykonane z nawierzchni asfaltowej lub betonowej, a nie z kostki brukowej, jak było dotąd. Wytyczne określają również zasady wykonywania parkingów dla rowerów.
Na projektowaniem infrastruktury drogowej zgodnie z przyjętymi zasadami czuwał będzie społeczny konsultant ds. komunikacji rowerowej w mieście. Został nim miejski radny Łukasz Kot.
– Prace nad zarządzeniem trwały ponad rok, dlatego chciałbym podziękować wszystkim zaangażowanym w proces jego tworzenia. Bardzo się cieszę, że został przyjęty dokument, który uporządkowuje budowę dróg rowerowych na terenie Częstochowy. Jest to kolejny krok w stronę tworzenia nowoczesnej sieci połączeń rowerowych w mieście – podsumowuje Łukasz Kot, jeden z głównych rzeczników środowiska rowerzystów w gronie częstochowskich samorządowców.
Do zadań społecznego konsultanta należeć będzie m.in. diagnozowanie stanu komunikacji rowerowej w mieście, konsultowanie i monitorowanie działań mających na celu jej rozwój, współdziałanie w tym zakresie z organizacjami pozarządowymi oraz przygotowywanie materiałów i zgłaszanie inicjatyw dotyczących rozwoju komunikacji rowerowej.
Nowe ciągi rowerowe w al. Bohaterów Monte Cassino i ul. Jagiellońskiej wybudowano według najnowszych standardów. Ścieżka rowerowa rozpoczyna się od al. Bohaterów Monte Cassino, rozchodzi w stronę ul. Sabinowskiej i łączy się z trasą dla rowerów w al. Pokoju. Dzięki temu jednośladem można przejechać przez całą długość ul. Jagiellońskiej.