– Wiemy, że papież będzie w Częstochowie, dlatego staramy się zdążyć z budową przejścia podziemnego na Światowe Dni Młodzieży – mówi Helmut Klabis, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Częstochowie. – Umowę z wykonawcą mamy podpisaną do końca września, ale z tunelu prowadzącego do peronu drugiego, będzie można korzystać już w lipcu.
Przed dworcem pracuje ciężki sprzęt. Na czas budowy przygotowano tymczasowe przejście przez tory. – PLK planuje do 20 lipca zakończenie I etapu budowy – informuje Jacek Karniewski, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych. – Takie rozwiązane zagwarantuje przejście pod torami uczestnikom Światowych Dni Młodzieży. Po uroczystościach, w ramach II etapu, prace będą kontynuowane. Przejście będzie wyposażone w pochylnie dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz monitoring – wylicza.
Tomasz Długosz, prezes firmy Książbud, która jest generalnym wykonawcą tunelu, zapewnia, że prace przebiegają zgodnie z harmonogramem. – W pierwszym etapie, który zakończymy na początku lipca, przejście podziemne zostanie wykonane łącznie z zadaszeniami na pochylniach i klatce schodowej. Zbudujemy też zadaszenie na peronie nr 2. W drugim etapie pozostanie nam już tylko do wykonania wiata od strony dworca.
Trwa również remont trzech peronów nr 1, 1a i 2 na dworcu Częstochowa-Osobowa. Prace obejmują wymianę płyt peronowych na nowe z pasem bezpieczeństwa. Na stacji będzie wygodniej także dla osób niedowidzących, dzięki wyczuwalnym pod stopniami oznaczeniom. Na peronach będzie nowa nawierzchnia z kostki betonowej, a także ławki, kosze i tablice informacyjne. Zakres prac obejmuje również remont wiat przystankowych. Koszt robót to ok. 5 mln zł.
– Na stacji Częstochowa-Osobowa przyspieszyliśmy realizację poprawy estetyki wiat, a zwłaszcza nawierzchni peronowej – twierdzi Klabis. – Postaramy się, żeby do Światowych Dni Młodzieży otworzyć perony dla pasażerów. Nowe wiaty i nawierzchnia będą również na dworcu Częstochowa-Raków.
Źródło: własne