Fragment autostrady A1 pomiędzy węzłem Blachownia a Zawodzie będzie miał długość 4,7 km i zostanie wykonany z nawierzchni betonowej. Jej zastosowanie związane jest ze sporymi oszczędnościami w perspektywie kilkudziesięciu lat. Żywotność betonu wynosi ok. 30-40 lat. W przypadku nawierzchni asfaltowej ten okres skraca się do kilkunastu lat. – Wybudowanie drogi z betonu to zysk dla wszystkich podatników, bo jej użytkowanie nie będzie obciążone remontami przez kilkadziesiąt lat – mówi Jan Krynicki, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad.
Do drugiego etapu przetargu zakwalifikowało się 20 wykonawców. Jak informuje GDDKiA, w odpowiedzi na wysłane zaproszenia wpłynęło 13 ofert. Najniższą, która opiewa na ponad 219 mln zł, złożyło konsorcjum firm Berger Bau Polska z Wrocławia.
Tym samym GDDKiA rozstrzygnęła już trzeci z czterech przetargów na budowę autostrady A1 na odcinku Rząsawa – Pyrzowice. Wcześniej wyłoniono wykonawców na fragmenty autostrady pomiędzy węzłami Woźniki a Pyrzowice (więcej tutaj) oraz Zawodzie a Woźniki (więcej tutaj). Wkrótce nastąpi otwarcie ofert na ostatni odcinek od węzła Rząsawa do węzła Blachownia.
Wybudowanie autostrady A1 na odcinku Rząsawa – Pyrzowice połączy zrealizowane już fragmenty autostrady A1 w woj. łódzkim i dalsze odcinki na północy kraju, z południową granicą państwa, z miastami aglomeracji śląskiej, Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach oraz odciąży Częstochowę z ruchu tranzytowego.
Autostrada A1 z Rząsawy do Pyrzowic wraz z obwodnicą Częstochowy ma być gotowa w 2018 roku.
Źródło: własne, GDDKiA