Budowa tej części autostrady A1 została podzielona na cztery odcinki o długości od 5 do 20 km: na odcinku F od węzła Rząsawa do węzła Blachownia o długości ok. 20,3 km, na odcinku G od węzła Blachownia do węzła Zawodzie o długości 4,7 km, na odcinku H od węzła Zawodzie do węzła Woźniki o długości 16,7 km oraz na odcinku I od węzła Woźniki do węzła Pyrzowice o długość ok. 15,2 km.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podzieliła postępowanie przetargowe na dwa etapy. Pierwszy z nich, który był realizowany od marca br, polegał na dopuszczeniu do finalnego etapu wyłącznie firmy z odpowiednim doświadczeniem i zapleczem.
Początkowo terminy ofert w przetargach na poszczególne odcinki A1 między Pyrzowicami i Rząsawą mieściły się między 27 listopada, a 11 grudnia. Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA, poinformował PAP, że terminy przesunięto na 29 grudnia dla odcinków Fi G oraz 30 grudnia dla odcinków H oraz I.
Drugi etap przetargu dla odcinka F obejmuje 17 potencjalnych wykonawców. W przypadku pozostałych trzech jest ich dwudziestu.
Szacuje się, że inwestycja pochłonie blisko 3 mld zł. Dla odcinków F i G okres realizacji wynosi 33 miesięcy, a dla odcinków H oraz I – 30 miesięcy. To oznacza, że najwcześniej ta część autostrady będzie gotowa w 2018 roku.
Wybudowanie autostrady A1 na odcinku Rząsawa – Pyrzowice, połączy zrealizowane już fragmenty autostrady A1 w woj. łódzkim i dalsze odcinki na północy kraju, z południową granicą państwa, z miastami aglomeracji śląskiej, Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach oraz odciąży Częstochowę z ruchu tranzytowego.
Źródło: własne, PAP