– Technologia betonowa jest już szeroko dostępna. Jej cena jest niewiele wyższa od technologii bitumicznej – mówi Jan Krynicki, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad. – Obecnie na inwestycje drogowe patrzymy nie przez pryzmat kosztów budowy, ale ich utrzymania w ciągu kilkudziesięciu lat. W tym zakresie drogi betonowe są o wiele tańsze. To również dywersyfikacja technologii, która może rozwijać się w dwóch kierunkach.
Krynicki podkreśla, że zastosowanie technologii betonowej związane jest ze sporymi oszczędnościami w perspektywie kilkudziesięciu lat. Żywotność betonu wynosi ok. 30-40 lat. W przypadku nawierzchni asfaltowej ten okres skraca się do kilkunastu lat. – Wybudowanie drogi z betonu to zysk dla wszystkich podatników, bo jej użytkowanie nie będzie obciążone remontami przez kilkadziesiąt lat – tłumaczy.
Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad chce, żeby odcinek autostrady A1 łączący Częstochowę z Pyrzowicami był wykonany z jak największą starannością. – Mamy rozpoznanie, co zrobić, żeby nie pojawił się rak betonu. Wiemy, że była to kwestia zastosowania złego kruszywa – przekonuje Krynicki.
Przetarg na budowę autostrady ma zostać rozstrzygnięty w pierwszym kwartale 2015 roku. – Termin otwarcia przetargu został przesunięty z uwagi na to, że pojawiło się ok. 2,5 tysiąca zapytań w tej sprawie, na które musimy odpowiedzieć – wyjaśnia Krynicki. – Jeżeli nie będzie żadnych odwołań, umowy powinniśmy podpisywać w połowie roku.
Budowa tej części autostrady A1 została podzielona na cztery odcinki o długości od 5 do 20 km: na odcinku F od węzła Rząsawa do węzła Blachownia o długości ok. 20,3 km, na odcinku G od węzła Blachownia do węzła Zawodzie o długości 4,7 km, na odcinku H od węzła Zawodzie do węzła Woźniki o długości 16,7 km oraz na odcinku I od węzła Woźniki do węzła Pyrzowice o długość ok. 15,2 km.
Szacuje się, że inwestycja pochłonie blisko 3 mld zł. Dla odcinków F i G okres realizacji wynosi 33 miesięcy, a dla odcinków H oraz I – 30 miesięcy. To oznacza, że ta część autostrady będzie gotowa w 2018 roku.
Wybudowanie autostrady A1 na odcinku Rząsawa – Pyrzowice połączy zrealizowane już fragmenty autostrady A1 w woj. łódzkim i dalsze odcinki na północy kraju, z południową granicą państwa, z miastami aglomeracji śląskiej, Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach oraz odciąży Częstochowę z ruchu tranzytowego.
Źródło: własne