Planowana przez PKP PLK reorganizacja zakładająca mi.n. połączenie Zakładu Linii Kolejowych w Częstochowie z jednostką w Sosnowcu miała nastąpić od 1 stycznia 2026 roku. PKP wyjaśniała, że że celem restrukturyzacji jest uporządkowanie struktury i usprawnienie zarządzania zasobami przy zagwarantowaniu miejsc pracy dla wszystkich pracowników i kontynuacji stanowisk pracy w dotychczasowych lokalizacjach.
Tymczasem zdaniem związkowców i kolejarzy centralizacja struktur w regionie będzie prowadziła do przeniesienia kluczowych funkcji do Sosnowca, osłabiając znaczenie Częstochowy w systemie kolejowym. To może wpłynąć negatywnie na jakość obsługi pasażerów i utrzymania infrastruktury.
Podczas wizyty w Częstochowie minister infrastruktury Dariusz Klimczak zapewnił, że restrukturyzacji nie obejmie zwolnień pracowników.
– Nikt w żadnych z tych miast nie zostanie zwolniony, jedynie mogą na tym stracić związki zawodowe, ponieważ będą musiały połączyć dwa oddziały w jeden i z dwóch szefów związków zawodowych może być jeden – mówił minister infrastruktury. – Z drugiej strony realizujemy mnóstwo inwestycji, więcej niż w poprzednich latach. Mamy większy budżet na modernizację kolei. Tych zadań jest naprawdę bardzo dużo i potrzeba nam ludzi, więcej ekspertów, więcej osób działających w branży budowlanej i kolejowej. Sprawa zmian organizacyjnych wewnątrz spółki PKP PLK nie polega na jakichkolwiek zwolnieniach, a bardziej synchronizacji tej pracy. Poprosił wiceministra odpowiadającego za kolei i władze PKP PLK, aby jeszcze raz przeanalizowały, czy rzeczywiście w taki sposób należy te zmiany przeprowadzać.
Uczestnicy zorganizowanej 22 października konferencji prasowej przekonywali jednak, że obecność siedziby Zakładu Linii Kolejowych w mieście ma kluczowe znaczenie dla lokalnej gospodarki, zatrudnienia oraz dostępności usług transportowych dla mieszkańców i przedsiębiorców. Zakład przyczynia się do rozwoju społeczności, poprawy warunków życia i tworzenia więzi lokalnych.
Stanowisko w sprawie zachowania odrębności organizacyjnej Zakładu Linii Kolejowych w Częstochowie przyjęli także miejscy radni.
– Rada Miasta Częstochowy wyraża głębokie zaniepokojenie dotyczące włączenia Zakładu Linii Kolejowych w Częstochowie do Zakładu Lini i Kolejowych w Sosnowcu w ramach struktur organizacyjnych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., dalej: (PKP PLK S.A). Wnosimy o natychmiastowe wstrzymanie procesu konsolidacji o raz ponowne przeanalizowanie zasadności i skutków tej zmiany z uwzględnieniem interesu lokalnych społeczności, pracowników oraz efektywności operacyjnej PKP PLK S.A – czytamy w dokumencie (więcej pisaliśmy tutaj).
5 listopada w specjalnym komunikacie zarząd PLK SA poinformował o wstrzymaniu planowanej integracji. – W trakcie konsultacji społecznych otrzymaliśmy wiele uwag i komentarzy dotyczących zakresu i sposobu wdrożenia integracji ze strony związków zawodowych, samorządów lokalnych i parlamentarzystów. Biorąc pod uwagę dodatkowe analizy przeprowadzone w wyniku wniosków z konsultacji społecznych, Zarząd PLK SA podjął decyzję o wstrzymaniu integracji Zakładów Linii Kolejowych w trybie przedstawionym do konsultacji społecznych – czytamy w oświadczeniu spółki.
Radny Lewicy Tomasz Blukacz, przewodniczący Rady Powiatowej OPZZ w Częstochowie, który stanął w obronie miejscowego Zakładu Linii Kolejowych nie kryje satysfakcji.
– To dowód na to, że dialog społeczny jest kluczowy, a zmiany dotyczące tylu ludzi nie mogą być podejmowane za plecami! W Częstochowie to jest szczególny powód do radości, bo broniliśmy nie tylko etatów, ale i wieloletniej tradycji i znaczenia naszego ZLK – przekonuje i dodaje: Mamy nadzieję, że kolejne analizy przyniosą kompleksowe i korzystne rozwiązania, a nie tylko cięcia kosztów kosztem pracowników i bezpieczeństwa.


Źródło: własne, PKP PLK, facebook Tomasza Blukacza