Strona główna Aktualności „Wiedenka” do Częstochowy dla szybszych pociągów. Perony i tory dostosowane do prędkości 160 km/h

We wrześniu rozpoczęła się modernizacja "Wiedenki" między Koluszkami a Częstochową. Nowe perony i zmodernizowane tory pozwolą pociągom rozwinąć prędkość do 160 km/h. Dzięki temu ich czas przejazdu skróci się o ok. 10 minut.

Linia nr 1 tzw. „Wiedenka” (dawna Kolej Warszawsko-Wiedeńska) stanowi ważne połączenie Warszawy z Częstochową, Opolem i Wrocławiem oraz Łodzi z Katowicami. W ciągu doby obsługuje ponad 100 pociągów, w tym ok. 60 składów pasażerskich.

Pociągi między Koluszkami a Częstochową kursują z maksymalną prędkością 120-140 km/h. Po zakończeniu modernizacji prędkość przejazdu pociągów zwiększy się do 160 km/h. W ramach inwestycji do wyższej prędkości dostosowane będą tory, mosty, wiadukty, sieć trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz perony.

Na 39 peronach trwają nocne prace, podczas których demontowane są stare płyty, a w ich miejsce układane nowe. – Dla pociągów kursujących 160 km/h wymagane jest zapewnienie większej strefy bezpieczeństwa wyznaczonej przez żółtą linię na peronach. Żółta linia służy jako ostrzeżenie dla podróżnych, aby nie zbliżali się do krawędzi podczas przejazdu pociągu. Na nowych płytach peronowych ta linia będzie znajdowała się w większej odległości od krawędzi peronu. Wymiana tego elementu jest niezbędna ze względów bezpieczeństwa pasażerów i infrastruktury, a także zgodności z przepisami obowiązującymi w Polsce i Unii Europejskiej – wyjaśnia Rafał Wilgusiak z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Prace obejmują stacje i przystanki: Chrusty Nowe, Rokiciny, Łaznów, Wolbórka, Baby, Moszczenica, Jarosty, Milejów, Rozprza, Luciążanka, Wilkoszewice, Gorzędów, Kamieńsk, Gomunice, Dobryszyce, Bobry, Widzów Teklinów, Jacków, Kłomnice, Rzerzęczyce, Rudniki. Na stacji Częstochowa Aniołów przeprowadzona zostanie korekta płyt peronowych.

Zakres prac obejmuje również wymianę szyn na jednym torze na szlakach Piotrków Trybunalski – Rozprza i Baby – Piotrków Trybunalski, zabudowę 24 rozjazdów na stacjach Rokiciny, Baby, Piotrków Trybunalski, Widzów-Teklinów, Kłomnice, Rudniki i posterunku Wyczerpy oraz poprawę geometrii torów na całym odcinku Koluszki – Częstochowa. W ramach zadania wyremontowane zostaną 4 mosty m.in. nad rzekami: Wolbórka i Rudawka oraz wiadukt nad ul. Meliorantów w Częstochowie.

– Sprawniejsze przejazdy na linii kolejowej między Koluszkami a Częstochową umożliwi budowa nowoczesnych urządzeń sterowania na odcinku Koluszki – Rokiciny – Baby – Piotrków Trybunalski oraz stacji Rudniki. Na jednoczesną jazdę kilku pociągów na szlaku pozwoli komputerowa samoczynna, blokada liniowa. W ten sposób wzrośnie przepustowość trasy, co umożliwi zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów – podkreśla Rafał Wilgusiak. – Wyższy poziom bezpieczeństwa na styku torów z drogami zapewnią nowe urządzenia przejazdowe na 37 przejazdach kolejowo-drogowych oraz na dwóch przejściach w poziomie szyn, które zyskają m.in. nową sygnalizację świetlną i rogatki – dodaje.

Wartość umowy w formule „projektuj i buduj” to ponad 333 mln zł netto (409 mln zł brutto). Wykonawcą jest Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie. Prace budowlane zakończą w sierpniu 2026 r.

Źródło: PKP PLK

Aktualności z Częstochowy i regionu.
Sport, wydarzenia, kultura i rozrywka, komunikacja, kościół, zdrowie, konkursy.

Patronaty

© 2025 Copyright wczestochowie.pl