W ramach zadania przebudowano dziewięć skrzyżowań, w tym jedno w Nakle na małe rondo, wybudowano lub przebudowano osiem zatok autobusowych oraz dwie wiaty przystankowe.
Poprawę bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów zapewniają: osiem wyznaczonych przejść dla pieszych oraz ciągi piesze, pieszo-rowerowe i rowerowe o łącznej długości prawie 9 km. Widoczność na drodze poprawia nowe oświetlenie, a zastosowane urządzenia BRD zwiększają poziom bezpieczeństwa wszystkich użytkowników ruchu. – W trakcie prac zmieniliśmy również geometrię trasy – miejscami jezdnia została przesunięta od 0,5 do 1,5 m w kierunku południowym. Powstało również miejsce kontroli pojazdów – dodaje Marek Prusak z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach.
Przekrój trasy głównej to jedna jezdnia z dwoma pasami o szerokości 3,5 m, każdy prowadzący ruch w jednym kierunku.
Droga krajowa nr 46 o długości około 270 km przebiega przez województwa dolnośląskie, opolskie i śląskie. Odcinki Lelów – Nakło i Janów – Lgoczanka znajdują się na wschód od Częstochowy. Ponad 49-kilometrowy fragment DK46 w województwie śląskim stanowi ważne połączenie pomiędzy DK91 w Częstochowie a DK78 prowadzącą w kierunku województwa świętokrzyskiego.
– Głównym celem inwestycji była rozbudowa istniejącej drogi krajowej w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zwiększenia komfortu podróży. Osiągnięto to poprzez dostosowanie konstrukcji nawierzchni do nośności 11,5 t/oś, przebudowę skrzyżowań, a także budowę chodników i ciągów pieszo-rowerowych – wyjaśnia Marek Prusak.
Przypomnijmy, że w maju kierowcy otrzymali do dyspozycji odcinek Janów – Lgoczanka o długości 6,9 km. Wartość umowy na jego przebudowę wynosiła blisko 51 mln zł. Teraz udostępniony został fragment Lelów – Nakło, a koszt realizacji tego zadania to ponad 53 mln zł.
Cały odcinek to blisko 15 km rozbudowanej drogi krajowej nr 46 w województwie śląskim, o łącznej wartości ponad 104 mln zł.
Przebudowa odcinków DK46 między Janowem a Lgoczanką oraz pomiędzy Lelowem a Nakłem realizowana była od 2023 r. Wykonawcą prac była firma Adac-Lewar z Przystajni.





Źródło: GDDKiA Katowice