Do groźnie wyglądającego zdarzenia doszło w piątek, 28 lutego przed godziną 17 na przejeździe kolejowym w Mariance Rędzińskiej w gminie Rędziny. Ze zgłoszenia wynikało, że pojazd ciężarowy doznał awarii i utknął na przejeździe kolejowym. Na miejsce od razu ruszyli policjanci z Kłomnic i ruchu drogowego. Okazało się, że w pojeździe, którym kierował 54- latek doszło do zablokowania układu hamulcowego w ciągniku siodłowym.
– Kierujący początkowo próbował samodzielnie usunąć usterkę. W pewnym momencie zauważył, że rogatki zamykają się, a to oznaczało, że nadjeżdża pociąg. Aby nie dopuścić do zderzenia z pociągiem, 54-latek zachowując opanowanie i zimną krew usiadł za kierownicę, wrzucił bieg wsteczny i siłowo przepchnął zablokowany zestaw uszkadzając przy tym rogatki przejazdu – relacjonuje podkom. Barbara Poznańska, oficer prasowy Komendy Miejskiej Policji w Częstochowie. – Dzięki opanowanej przez 54-latka groźnej i niebezpiecznej sytuacji, nie doszło do tragedii.
Przejazdy kolejowe są miejscami szczególnego ryzyka, a ich prawidłowe użytkowanie ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego. Jednak zdarzają się sytuacje wyjątkowe, w których kierowcy mogą być zmuszeni do podjęcia niecodziennych działań, takich jak wyłamanie rogatek.
– Wyłamanie rogatek jest dozwolone wyłącznie w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, kiedy nie ma innej możliwości opuszczenia przejazdu – podkreśla podkom. Barbara Poznańska. – Przykładem takiej sytuacji jest awaria pojazdu, który utknął pomiędzy zamkniętymi zaporami, a zbliżający się pociąg stwarza bezpośrednie zagrożenie. W takiej chwili kluczowe jest zachowanie spokoju i podjęcie szybkich decyzji.
Jak postępować w sytuacji awaryjnej?
1. Ocena sytuacji: Jeżeli znajdziesz się na przejeździe kolejowym i rogatki zostały zamknięte, sprawdź, czy masz możliwość opuszczenia przejazdu przez wyjazd na pobocze lub cofnięcie pojazdu.
2. Podjęcie decyzji: Jeśli nie ma możliwości opuszczenia przejazdu w inny sposób, a widzisz zbliżający się pociąg, należy wyłamać rogatki, używając pojazdu. Rogatki są projektowane tak, aby łatwo się łamały przy uderzeniu.
3. Zawiadomienie odpowiednich służb: Po opuszczeniu przejazdu konieczne jest zgłoszenie zdarzenia na numer alarmowy 112 lub poinformowanie kolei poprzez numer alarmowy widoczny na żółtej naklejce umieszczonej na skrzynce rogatek lub samej zaporze.
Żółta naklejka – klucz do bezpieczeństwa
Każdy przejazd kolejowy jest oznakowany tzw. żółtą naklejką PLK, na której znajdują się kluczowe informacje, takie jak numer identyfikacyjny przejazdu oraz numery alarmowe. W sytuacji zagrożenia wystarczy podać ten numer dyspozytorowi, aby natychmiast zatrzymać ruch pociągów w danym miejscu.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Częstochowska policja przypomina, że każdy przypadek wjazdu na przejazd kolejowy przy zamkniętych rogatkach lub włączonym czerwonym sygnale świetlnym jest skrajnym naruszeniem przepisów ruchu drogowego i może prowadzić do tragicznych konsekwencji. Prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i przestrzeganie zasad na przejazdach kolejowych.
Źródło: KMP Częstochowa