Umowa dotyczy prawie 8 km drogi pomiędzy Lelowem i Nakłem. Dla ok. 7-kilometrowego odcinka Janów – Lgoczanka drogowcy podpiszą umowę w lipcu.
Wartość rozbudowy drogi pomiędzy Lelowem i Nakłem to prawie 51 mln zł, a zakończenie jej realizacji przypada na koniec września 2024 r. Drugi kontrakt dotyczący odcinka Janów – Lgoczanka opiewa na ponad 53 mln zł, a oba zadania zrealizuje firma Adac-Lewar z Przystajni w powiecie kłobuckim.
Tym samym łączna długość rozbudowywanych odcinków to prawie 15 km DK46, a wartość inwestycji w całości finansowanej ze środków budżetowych państwa sięgnie ponad 100 mln zł.
Wschodnia część DK46 w województwie śląskim o długość ponad 49 km stanowi ważne połączenie w ruchu pomiędzy DK91 w Częstochowie i DK78 w kierunku województwa świętokrzyskiego. – Głównym celem inwestycji jest rozbudowa istniejącej drogi krajowej dla uzyskania poprawy bezpieczeństwa i uspokojenia ruchu drogowego oraz poniesienia komfortu komunikacyjnego – mówi Marek Prusak z GDDKiA w Katowicach. – Droga zostanie przebudowana, a jej konstrukcja dostosowana do nośności 11,5 t/oś. Przebudowane będą także skrzyżowania z drogami poprzecznymi, zatoki autobusowe, a w ramach inwestycji powstaną też chodniki i ciągi pieszo-rowerowe, oświetlenie drogowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W ramach rozbudowy odcinka Janów – Lgoczanka przebudowane zostaną dwa skrzyżowania – pierwsze na przecięciu z drogą gminną do miejscowości Hucisko, Góry Gorzkowskie, a drugie z drogą powiatową Bystrzanowice – Mzurów – Niegowa. Wybudowanych lub przebudowanych zostanie łącznie sześć zatok autobusowych oraz dwa miejsca kontroli pojazdów. Wyznaczonych będzie także osiem przejść dla pieszych – w tym dwa z przejazdem dla rowerów. Powstanie oświetlenie drogowe. W celu usprawnienia komunikacji pieszej i rowerowej oraz zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa niechronionym użytkownikom drogi zostaną wykonane ciągi piesze, pieszo-rowerowe lub rowerowe o łącznej długości prawie 10 km.
Natomiast rozbudowa odcinka Lelów-Nakło obejmie przebudowę dziewięciu skrzyżowań. Jedno z nich powstanie jako skrzyżowanie z ruchem okrężnym. Wybudowanych lub przebudowanych będzie łącznie osiem zatok autobusowych oraz jedno miejsce kontroli pojazdów. Drogowcy wyznaczą także osiem przejść dla pieszych. W celu usprawnienia komunikacji pieszej i rowerowej oraz zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa niechronionym użytkownikom drogi zostaną wykonane ciągi piesze, pieszo-rowerowe lub rowerowe o łącznej długości prawie 9 km.
Źródło: GDDKiA Katowice