– „Makbet” jest dla mnie opowieścią o losie, który determinuje człowieka i jego działanie. Myślę, że każdy inscenizator może popatrzeć na to dzieło w inny sposób. Szekspir był wizjonerem, niemal w każdej linijce zawarł jakąś zagadkę czy metaforę. Mówi się, że z Szekspirem mamy problem, odkąd Szekspir istnieje: jest przecież tyle ścieżek interpretacyjnych i tyle możliwości – mówi reżyser spektaklu André Hübner-Ochodlo.
Dzieło epoki elżbietańskiej – przełomu renesansu i baroku, napisane przez wizjonera i dramaturga wszech czasów to opowieść o żądzy władzy, szaleństwie, odrzuceniu, nieposkromionych ambicjach, człowieku, który nie cofnie się przed niczym. – Nie chciałbym na siłę uwspółcześniać opowieści Szekspira. Czytam „Makbeta” przede wszystkim poprzez pryzmat dwóch głównych bohaterów: Makbeta i Lady Makbet. Dla mnie jest to kameralny dramat o małżeństwie. O ludziach, którzy stracili dziecko i ich psychika tego nie udźwignęła, wybrali skrajne strategie postępowania. Każdy z nich konfrontuje się z sytuacją na miarę własnych możliwości – dodaje reżyser.
W spektaklu Hübnera-Ochodlo nie zabraknie muzyki. – Na pewno nie! Muzykę skomponował Adam Żuchowski, z którym także szeroko analizowałem i dyskutowałem adaptację tekstu – mówi twórca spektaklu. – Do tej inscenizacji wybrałem też kilka wierszy Stephana Crane’a, traktujących o doświadczeniach wojny, do których również Adam napisał muzykę. Nie zabraknie też sztuki wizualnej w postaci reprodukcji/projekcji obrazów wybitnego ukraińskiego malarza Serhiya Savchenko – dodaje.
Premiera na deskach teatru przy ul. Kilińskiego odbędzie się 23 kwietnia o godz. 19.
Reżyseria, opracowanie tekstu, kostiumy– André Hübner-Ochodlo, scenografia – André Hübner-Ochodlo i Stanisław Kulczyk, muzyka – Adam Żuchowski, asystent reżysera, inspicjent – Mariusz Korek, asystent kostiumologa i charakteryzacja – Ewa Michalak; obsada: Makbet – Adam Machalica, Lady Makbet – Anna Paliga (gościnnie), Duncan – Michał Kula, Banko – Adam Hutyra, Macduff – Mariusz Urbaniec (gościnnie), Lennox – Teresa Dzielska, Ross – Sylwia Oksiuta-Warmus, M – Czesława Monczka, Marta Honzatko – linie wokalne piosenek; muzykę do spektaklu nagrał zespół w składzie: Krystyna Gedzik – wokalizy, Krzysztof Paul – gitara elektryczna, Artur Jurek – fortepian, Rhodes Piano, Hammond Organ, Adam Żuchowski – kontrabas, Piotr Góra – perkusja, Paweł Osicki – realizacja nagrań zespołu i Krystyny Gedzik, mix i mastering, Kamil Klama (Trzaski studio) – realizacja nagrań Marty Honzatko.
Źródło: Teatr Adama Mickiewicza