Większość mieszkańców opowiedziała się za wariantem, który nie zmienia ruchu poza ścisłym centrum. Wprowadza jedynie cztery linie autobusowe – 11, 13, 30 i 32 – w I i II Al. NMP od placu Daszyńskiego do placu Biegańskiego. Dodatkowo linia nr 10 skierowana zostanie przez ulice Kościuszki, Katedralną i w przeciwnym kierunku przez Garibaldiego.
– Takie rozwiązanie umożliwi maksymalne wykorzystanie możliwości przejazdu autobusów przez Aleje, które zostały wynegocjowane z Urzędem Marszałkowskim – twierdzi Mariusz Sikora, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w Częstochowie.
W centrum zmieniona zostanie także trasa linii 17. Zamiast Aleją Jana awła II i Kościuszki autobusy tej linii będą kursować ulicami Warszawską, Garibaldiego i Katedralną. Powstanie również oddzielnaq linia 27, która zamiast do dworca PKP przy ulicy Orzechowskiego pojedzie przez II Al. NMP, ul. Katedralną i Krakowską aż do przystanku Stary Rynek, a następnie ul Warszawską i Garibaldiego wróci do II Al. i ulicy Wolności na stałą trasę do Kawodrzy.
– To rozwiązanie umożliwi przesiadki nie tylko w II Alei na linie tramwajowe i inne linie autobusowe, ale też przesiadanie się na kolejne linie autobusowe, kursujące w rejonie placu Daszyńskiego i Starego Rynku – wyjaśnia Sikora.
Jak informuje MZDiT w Częstochowie, z powodu trwających uzgodnień z gminami skrócenie linii podmiejskich z Poczesnej i Olsztyna do Estakady zostanie wprowadzone w późniejszych terminie. Drogowcy proponowali także uruchomienie darmowego autobusu elektrycznego, który kursowałby wzdłuż Alei NMP. Na razie MPK nie ma jednak takiego pojazdu. Obecnie aplikuje do kilku projektów związanych z ekologicznym transportem zbiorowym.
O dwóch wariantach nowego systemu komunikacji miejskiej pisaliśmy tutaj.