Trwają intensywne prace związane z przebudową drogi krajowej nr 46, obejmującą odcinki Lelów - Nakło i Janów Lgoczanka na wschód od Częstochowy. Dzięki inwestycji o wartości 104 mln zł w pierwszym kwartale 2025 roku będzie można podróżować po bezpiecznej drodze, co wpłynie na płynność ruchu i komfort komunikacyjny.
fot. GDDKiA
Na odcinku o długości 6,9 km Janów - Lgoczanka przebudowano dwa skrzyżowania - pierwsze na przecięciu z drogą gminną do miejscowości Hucisko i Góry Gorzkowskie, a drugie z drogą powiatową Bystrzanowice - Mzurów - Niegowa. Wybudowano lub przebudowano łącznie sześć zatok autobusowych oraz dwa miejsca kontroli pojazdów. Wyznaczono również osiem przejść dla pieszych - w tym dwa z przejazdem dla rowerów. Powstało też oświetlenie drogowe. W celu usprawnienia komunikacji pieszej i rowerowej oraz zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa niechronionym użytkownikom drogi zostały wykonane ciągi piesze, pieszo-rowerowe lub rowerowe o łącznej długości prawie 10 km.
Zaawansowanie prac sięgnęło 90 proc. - Obecnie na całym odcinku jest już ułożona warstwa ścieralna nawierzchni. W ramach ochrony akustycznej terenów zabudowanych ułożona została nawierzchnia o obniżonej hałaśliwości z mastyksu grysowego. Te nawierzchnie pozwalają na obniżenie hałasu nawet o 3 dB - twierdzi Marek Prusak z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Do zakończenia inwestycji pozostały prace wykończeniowe, umacnianie skarp rowów i zbiorników, humusowanie i obsiewanie trenów biologicznie czynnych, montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz oznakowania poziomego i pionowego.
Z kolei rozbudowa odcinka o długości 7,7 km Lelów - Nakło obejmowała przebudowę dziewięciu skrzyżowań. Jedno z nich, w Nakle, przebudowywane zostało na małe rondo. Wybudowano lub przebudowano łącznie osiem zatok autobusowych, dwie wiaty przystankowe oraz jedno miejsce kontroli pojazdów. Wyznaczono także osiem przejść dla pieszych. W celu usprawnienia komunikacji pieszej i rowerowej oraz zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa niechronionym użytkownikom drogi zostały wykonane ciągi piesze, pieszo-rowerowe lub rowerowe o łącznej długości prawie 9 km. Na terenie zabudowy dodano chodniki lub ciągi pieszo-rowerowe.
Zaawansowanie robót na tym odcinku również sięgnęło 90 proc. - Obecnie na trasie głównej rozpoczęto układanie dwóch rodzajów warstwy ścieralnych. Tu również, aby obniżyć hałas emitowany przez koła poruszających się pojazdów, na terenach zabudowanych ułożona zostanie nawierzchnia o obniżonej hałaśliwości z mastyksu grysowego - informuje Prusak. - Do zakończenia kontraktu pozostało jeszcze wykonanie całego zakresu robót asfaltowych, dokończenie budowy przepustów, zjazdów oraz robót brukarskich. Konieczne jest też odmulenie zbiornika, rowu przy drodze powiatowej i osadzenie wylotów kanałów. Przed zgłoszeniem odbioru robót konieczne będzie też zakończenie prac wykończeniowych, umacniania skarp, humusowania i obsiania trenów zielonych, montażu urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz oznakowania poziomego i pionowego.
W lipcu tego roku wystąpiły nawałnice, które spowodowały zniszczenie uprzednio wykonanych robót. Prace w zniszczonym zakresie należało wykonać po raz drugi, a wcześniej osuszyć zalane wykopy i usunąć zniszczenia. Trwa analiza roszczeń terminowych. - Szacujemy, że przypadku ich uznania zakończenie robót na obu odcinków mogłoby nastąpić w I kwartale 2025 roku - mówi Prusak.
Źródło: GDDKiA |