Największa inwestycja tramwajowa w historii Częstochowy powoli zbliża się do końca. Prace postępują na odcinku śródmiejskim. Od niedawna w pełni drożne jest skrzyżowanie ul. Dekabrystów z al. Armii Krajowej.
fot. MPK w Częstochowie
Firma NDI, generalny wykonawca wielkiej przebudowy linii tramwajowej w Częstochowie, obecnie wszystkie siły skupia w Śródmieściu. 2 marca zamknięty został przejazd przez torowisko na skrzyżowaniu Alei Najświętszej Maryi Panny z al. Wolności i Kościuszki. prace mają tam potrwać 1,5 miesiąca.
- Budujemy dla mieszkańców i musimy liczyć się z utrudnieniami. Tak też jest w ścisłym centrum Częstochowy. W tej chwili weszliśmy w serce miasta i równolegle realizujemy odcinek na ul. Jasnogórskiej - mówi Łukasz Susło, dyrektor kontraktu NDI. - Zrobimy wszystko, żeby skrócić okres sześciu tygodni, ale nie mogę tego obiecać. - Na ul. Jasnogórskiej spotkało nas kilka niespodzianek pod ziemią, spodziewamy się podobnych w innych miejscach. Potem mamy ul. Orzechowskiego, Mickiewicza, węzeł gordyjski i skrzyżowanie z al. Jana Pawła II, które będzie przebudowywać w trzech etapach, żeby utrudnień było jak najmniej.
Od niedawna w pełni drożne dla ruchu jest skrzyżowanie ul. Dekabrystów z al. Armii Krajowej. Na zakończenie całej inwestycji złagodzone będą jeszcze krawędzie na przejeździe. Prace trwały dłużej niż prognozował wykonawca.
- Trwało to nieco dłużej niż planowaliśmy, ale nie do końca to nasza wina - przekonuje Łukasz Susło. - Pod nami biegnie magistrala wodociągowa zasilająca Północ Częstochowy, która wymagała trochę innej modernizacji i przebudowy, niż zakładał projekt. To wszystko złożyło się jeszcze z okresem zimowym, gdzie temperatura przeszkadzała zastosować odpowiednie technologie. W momencie, gdy warunki atmosferyczne na to pozwoliły, w ciągu 1,5 tygodnia ułożyliśmy drugą nitkę tego skrzyżowania.
Pasażerów MPK zastanawia zapewne to, kiedy przejadą tramwajem po całym mieście. - Chcemy zgłosić gotowość do odbioru w połowie roku. Taki jest nasz plan - zapowiada Łukasz Susło.
Zadanie realizowane jest w ramach programu „Lepsza Komunikacja w Częstochowie”. Modernizacja linii to jeden z dwóch dużych inwestycji w tramwajową infrastrukturę w Częstochowie. Drugą częścią jest 10 nowoczesnych składów tramwajowych za 90 mln zł, dedykowanych właśnie przebudowanej linii.
Na realizację obu zadań Częstochowa pozyskała 144 mln zł dofinansowania z UE. Łącznie modernizacja torowiska i zakup dziesięciu tramwajów Twist drugiej generacji to koszt 204 mln zł. Sama przebudowa linii tramwajowej pochłonie 115 mln zł.
Źródło: własne, MPK w Częstochowie |