Gotowe są węzły przesiadkowe przy trzech częstochowskich dworcach kolejowych. Od wtorku, 26 stycznia centrum przy ul. Piłsudskiego obok dworca Częstochowa Osobowa zacznie obsługiwać linie komunikacji miejskiej i gminnej.
fot.PL
- Budowę węzłów przesiadkowych realizowaliśmy w ramach programu Lepsza Komunikacja w Częstochowie z myślą m.in. o naszych mieszkańcach, którzy teraz będą mogli przyjechać tutaj autobusem, tramwajem, samochodem, czy rowerem i przesiąść się na pociąg, żeby odbyć drogę np. do Warszawy - mówi prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. - Węzły mają służyć również wszystkich tym, którzy mieszkają w subregionie północnym woj. śląskiego. 40 tys. osób każdego dnia przyjeżdża do Częstochowy po to, żeby tutaj się uczyć, pracować, robić zakupy. Dzięki tej inwestycji będą mogli skorzystać w dogodny sposób naszej komunikacji publicznej, czy roweru miejskiego.
Węzły przesiadkowe powstały w obrębie dworców: Częstochowa Główna (od ul. Piłsudskiego), Stradom PKP i Raków PKP. W ramach inwestycji oprócz zagospodarowania na nowo otoczenia dworców, centra przesiadkowe zostały połączone siecią dróg rowerowych (ok. 10 km). W ich obrębie powstały miejsca postojowe (76), parkingi dla rowerów (90), miejsca „park and ride” (245) i postojowe dla taxi, a także 15 peronów dla komunikacji miejskiej. W ramach inwestycji przebudowano też spore odcinki dróg ulic Piłsudskiego, Pułaskiego oraz zmodernizowano układ drogowy w okolicy dworca PKP na Rakowie.
Celem inwestycji była integracja wszystkich dostępnych w mieście środków transportu zbiorowego z transportem indywidualnym i podniesienie jakości komunikacji publicznej, także przez wprowadzenie Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej w 50 lokalizacjach na terenie miasta, w tym oczywiście na terenie centrów przy dworcach (SDIP był realizowany jako osobna inwestycja).
- Mam nadzieję, że dzięki takim miejscom oraz Systemowi Dynamicznej Informacji Pasażerskiej komunikacja publiczna będzie często wybieranym źródłem podróżowania przez naszych mieszkanek i mieszkańców oraz turystów przyjeżdżających do Częstochowy - mówi prezydent Matyjaszczyk.
Docelowa organizacja komunikacji miejskiej (m.in. po zakończeniu trwającej przebudowy linii tramwajowej) przewiduje wprowadzenie kolejnych linii MPK obsługujących centra, zwłaszcza w przypadku zwiększonego zainteresowania podróżnych. W planie jest wykorzystanie centrów przez 16 miejskich linii autobusowych, tramwaj oraz 3 linie GZK Rędziny. Z centrów będą też korzystać inni komercyjni przewoźnicy – po uzgodnieniach z Miejskim Zarządem Dróg i Transportu.
Cała inwestycja kosztowała 69 mln zł, z czego 27 pochodziło ze środków unijnych. - Jest mi szczególnie miło, gdy do realizacji inwestycji na terenie Częstochowy wykorzystujemy środki unijne. To dobry kierunek - uważa przewodniczący Rady Miasta Zbigniew Niesmaczny. - Ważne jest też to, że budowa węzłów przesiadkowych objęła nie tylko jeden fragment miasta, czyli Śródmieście i dworzec główny, ale również dwa duże dworce na Stradomiu i Rakowie. Dlatego możemy się chwalić tą inwestycją i być z niej dumni.
Organizacja komunikacji miejskiej na centrach przesiadkowych:
1. Dworzec PKP Stradom
Od 1 stycznia 2021 roku: - obok dworca, ulicą Pułaskiego kursują linie autobusowe nr 23 i 69; - przez peron kursują linie nr 15 i 37, wykonując wjazdy kieszeniowe (przelotowo), obsługa pasażerów odbywa się na pierwszym wg kolejności słupku przystankowym.
Docelowo: - oprócz powyższych możliwe będzie w przyszłości skierowanie na dworzec jeszcze jednej linii autobusowej od strony centrum, bez ingerencji w układ logistyczny pozostałych połączeń. Łącznie na węźle i w jego obrębie cztery linie autobusowe MPK.
2. Dworzec PKP Raków
Od 1 stycznia 2021 roku: - przy Skwerze Junaków, z peronu zewnętrznego korzystają linie za tramwaj oraz linia 19, która wykonuje tam wjazdy kieszeniowe (przelotowo). - po drugiej stronie przejścia podziemnego pod torami kolejowymi, przy ul. Rejtana, znajduje się pętla linii 23, odległa o 120 metrów i połączona ze Skwerem Junaków bez barier architektonicznych.
Docelowo: oprócz powyższych (z uwzględnieniem, że po powrocie na stałe trasy tramwajów przestaje jeździć autobus za tramwaj): - przy Skwerze Junaków, z peronu zewnętrznego korzystają linie nr 12, 32 i 80 (jako przystanki końcowe) – realizacja po zakończeniu remontu ulicy Łukasińskiego (odbiory ulicy początku lutego). - przy Skwerze Junaków, z peronu wewnętrznego korzystają linie nr 19, 31, 35 i 36 (jako przystanki przelotowe w ramach wjazdów kieszeniowych) – realizacja po zakończeniu remontu ulicy Łukasińskiego. - kiedy zapadnie decyzja o przywróceniu tramwajów na Aleję Pokoju, w odległości 150 metrów (połączenie bez barier architektonicznych) będzie obsługiwany przystanek końcowy dla linii tramwajowej nr 2, a jednocześnie początkowy dla skróconego wariantu linii nr 1. Łącznie na węźle i w jego obrębie dziewięć linii autobusowych MPK + tramwaj (do czasu powrotu - autobus za tramwaj)
3. Dworzec PKP Główny – Piłsudskiego
Od 26 stycznia 2021 roku: - z peronu zewnętrznego korzystają linie MPK: 18, 30 i 33, w układzie przystanków kolejno: do wysiadania – techniczny – odjazdowy (wszystkie trzy linie na swojej trasie mają przystanki poza granicami miasta) - z peronu środkowego korzystają linie GZK Rędziny: R, Rm i Rk, w układzie przystanków kolejno: do wysiadania/techniczny – odjazdowy – przystanek dla przewoźników komercyjnych. - z peronu wewnętrznego będą korzystać przewoźnicy komercyjni w liczbie i zakresie uzgadnianym na bieżąco z MZDiT, uzgodnienia z przewoźnikami komercyjnymi trwają, szczegóły w I kwartale 2021 roku. Łącznie na węźle i w jego obrębie trzy linie autobusowe MPK i trzy linie autobusowe GZK + przewoźnicy komercyjni po odpowiednich uzgodnieniach.
Docelowo: - oprócz powyższych istnieje techniczna możliwość skierowania przez węzeł jeszcze dwóch, kolejnych autobusów MPK - po drugiej stronie dworca dostępna linia tramwajowa, przebudowywany przez służby PKP ma być także dworzec wraz budową kolejnego węzła integrującego kolej i autobusy.
Źródło: własne, UM Częstochowy |