W grudniu na częstochowskie ulice ma wyjechać dwanaście nowych, 12-metrowych autobusów z napędem dieslowskim, które zostały wyprodukowane przez firmę Man Truck & Bus Polska. Pierwsza transza tych pojazdów jest już w zajezdni MPK.
Fot.PL
- To kolejny etap realizacji programu "Lepsza Komunikacja w Częstochowie" - mówi prezydent Krzysztof Matyjaszczyk. - Dotarły do nas dwunastometrowe MAN-y z napędem dieslowskim, które spełniają najwyższe normy niskiego poziomu emisji spalin Euro 6. Na razie mamy sześć pojazdów, taka sama ilość sprawdzana jest obecnie na stacji diagnostycznej pod kątem zgodności ze specyfiką przetargową. Liczymy, że wszystkie zamówione autobusy od połowy miesiąca wyruszą na częstochowskie ulice, żeby wozić mieszkańców i przekonywać, że komunikacja publiczna to dobry, a może nawet lepszy transport niż nasze własne samochody.
Autobusy wyposażone są w system automatycznego gaszenia pożaru, klimatyzację, monitoring, elektroniczny system informacji, system zliczania potoków pasażerskim, biletomaty, wifi. Są bezpieczne i komfortowe również dla osób niepełnosprawnych, słabowidzących i słabosłyszących.
- Autobusy są najlepiej wyposażone spośród wszystkich dostarczonych do tej pory do MPK - twierdzi Robert Madej, zastępca prezesa MPK w Częstochowie. - Oprócz monitoringu, niskiej podłogi, biletomatów mają nowoczesne kasowniki, które na razie nie występowały w innych naszych pojazdach. Dzięki nim będzie można płacić kartą bankomatową.
Firma Man Truck & Bus Polska produkowała już autobusy dla częstochowskiego MPK. Było to jednak 18 lat temu. - Dla nas najważniejszy jest fakt, że po takim czasie po raz kolejny zaistnieliśmy w Częstochowie z nowymi pojazdami - podkreśla Zdzisław Piekorz z Man Truck & Bus Polska. - Wymogi przetargowe tej inwestycji były wyśrubowane. Udało się je spełnić, co przełoży się na komfort pasażerów i podróżowanie. Autobusy mają wszystko, czego wymaga współczesny transport publiczny, posiadają również udogodnienia dla pracy kierowcy.
Koszt zakupu pojazdów to 14 mln 302 tys. zł, z czego blisko 9 mln zł stanowiło unijne dofinansowanie.
Dzięki tej inwestycji średni wiek całego taboru autobusowego MPK, wynoszący w 2010 roku blisko 11 lat, po realizacji dostawy - spadnie do 6,6 roku.
Źródło: własne |