Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie podjął trzecią próbę wyłonienia wykonawcy, który zbuduje centra przesiadkowe przy trzech dworcach oraz infrastrukturę rowerową obsługującą węzły. Tym razem całe zadanie rozdzielono na dwa przetargi.
fot. PL
Obecnie prowadzone są dwa oddzielne postępowania przetargowe - na budowę węzłów przesiadkowych oraz instalację i wdrożenie Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. - SDIP to instalacja, która będzie oddziaływać na całe miasto i nie dotyczy tylko węzłów przesiadkowych - tłumaczy Maciej Hasik, rzecznik prasowy MZDiT w Częstochowie. Jest to system kluczowy dla rozwoju całej komunikacji miejskiej w Częstochowie oraz dalszej poprawy komfortu podróżowania po mieście autobusami i tramwajami. Dlatego w obliczu tego, że przy poprzednich próbach rozstrzygnięcia jednego przetargu zdarzały się konieczności unieważnienia postępowania, MZDiT postanowił wyjąć SDIP poza nawias i wyłonić wykonawcę w odrębnym przetargu.
Jak dodaje Hasik, w przypadku problemów z wyłonieniem wykonawcy na budowę węzłów, instalacja SDIP będzie miała większe szanse na wdrożenie, dzięki osobnemu postępowaniu. - Przy pozytywnym rozstrzygnięciu postępowania niezbędny dla miasta system będzie można wprowadzać niezależnie od wyników przetargu na budowę węzłów - zauważa.
Poprzednie dwa przetargi na budowę centrów przesiadkowych zostały unieważnione ze względu na dużo wyższe kwotowo oferty niż spodziewał się zarząd dróg. W drugim postępowaniu najniższa opiewała na blisko 78 mln zł, podczas gdy na sfinansowanie tego zadania MZDiT mógł przeznaczyć nieco ponad 52 mln zł.
Na centra przesiadkowe Częstochowa pozyskała 27,5 mln zł ze środków unijnych. Zarząd dróg otrzymał zgodę Urzędu Marszałkowskiego na wydłużenie terminu wykorzystania tych pieniędzy.
Węzły przesiadkowe powstaną przy dworcach: Częstochowa Główna, Stradom i Raków. Każda z koncepcji przewiduje budowę peronów i placów manewrowych dla autobusów, miejsc postojowych dla taksówek, osób niepełnosprawnych i szybkiej obsługi, 126 miejsc parkingowych typu "park nad ride".
W przypadku pozytywnego rozstrzygnięcia przetargu na budowę węzłów, inwestycja zostanie zrealizowana do 30 czerwca 2020 roku. Jeśli chodzi o System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, całość zadania ma zakończyć się najpóźniej do 31 maja 2019 roku. Z kolei do 15 października tego roku przeprowadzony ma być test z instalacją i uruchomieniem systemu w 10 pierwszych lokalizacjach.
Źródło: własne, MZDiT w Częstochowie |