Największa inwestycja tramwajowa w Częstochowie staje się faktem. We wtorek, 29 maja Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne podpisało umowę z firmą NDI S.A. na wartą ponad 100 mln zł modernizację torowiska między Północą a Rakowem.
Fot.PL
Wyłoniony w przetargu wykonawca zmodernizuje blisko 14-kilometrowy odcinek linii tramwajowej za ponad 114 mln 500 tys. zł. W połowie stycznia miejski przewoźnik podpisał z kolei umowę z bydgoską Pesą na zakup 10 nowoczesnych tramwajów. Obie inwestycje będą kosztować ponad 200 mln zł, z czego 144 mln zł stanowią środki unijne. - To pokazuje skalę, w jakiej miasto inwestuje w transport tramwajowy - mówi prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. - Liczymy, że coraz więcej mieszkanek i mieszkańców będzie chciało przesiadać się ze swoich aut na środki komunikacji miejskiej. Nasza oferta jest już bardzo atrakcyjna.
Inwestycja ma zostać zrealizowana do końca 2019 roku, a więc na 60. rocznicę oddania w Częstochowie linii tramwajowej.
- Na obecnym torowisku w wielu miejscach musieliśmy ograniczyć prędkości tramwajów. W tym momencie ten środek transportu miejskiego jest mniej komfortowy niż powinien być - przyznaje Mariusz Sikora, prezes MPK w Częstochowie. - Tramwaj powinien służyć mieszkańcom do szybkiego przemieszczania z jednego do drugiego miejsca. Po realizacji tej inwestycji będzie korzystniejszy, atrakcyjniejszy i bezpieczniejszy dla mieszkańców.
Prezes NDI S.A. Małgorzata Winiarek-Gajewska podkreśla, że to duży zaszczyt dla jej firmy uczestniczyć w tak ważnym dla Częstochowy przedsięwzięciu. - Jesteśmy bardzo dumni, że możemy brać udział w tym przedsięwzięciu, skoro jest ono tak ważne dla Częstochowy - mówi.- Jesteśmy firmą z Trójmiasta, ale od bardzo wielu lat pracujemy na rynku śląskim, gdzie zrealizowaliśmy wiele projektów tramwajowych. Mamy nadzieję, że zebrane doświadczenia będziemy mogli wykorzystać przy tej inwestycji. Dołożymy wszelkich starań, żeby projekt zrealizować w terminie.
Gruntowny remont torowiska i sieci trakcyjnej od ul. Fieldorfa-Nila do pętli w al. Pokoju zostanie wykonany na odcinku 13,8 km (od pętli na Północy do pętli na Rakowie, z wyłączeniem zmodernizowanego niedawno odcinka w alei Niepodległości oraz zajezdni MPK). W Prace podzielone na sześć odcinków obejmą przebudowę torowiska wraz z budową lub przebudową przystanków i peronów, przebudowę sieci trakcyjnej, sterowania i ogrzewania zwrotnic oraz smarownic szyn, a także budowę i przebudowę trakcyjnych linii kablowych.
Powstanie linia zasilania podstawowego i rezerwowego dla podstacji „Fieldorfa” i „Niepodległości” oraz dwie nowe podstacje trakcyjne wraz z niezbędnymi instalacjami wewnętrznymi i technologicznymi. Przebudowana będzie podstacja trakcyjna „Czartoryskiego”. Wybudowane zostanie centrum sterowania wraz z klimatyzowanymi pomieszczeniami dla brygad utrzymania ruchu, pomieszczeniami biurowymi, szatniami, podręcznym magazynem dla potrzeb pogotowia sieciowego, WC i umywalnią. Przebudowane będą dwie pętle – ,,Fieldorfa” oraz ,,Kiedrzyńska”. W ramach inwestycji zamontowane zostaną światłowody dla systemu zdalnego sterowania podstacji.
Przebudowa obejmie też m.in. sieć telekomunikacyjną, kanalizację, sieć gazową i ciepłowniczą. Przygotowana zostanie również infrastruktura do montażu oświetlenia po wschodniej stronie sieci trakcyjnej. Słupy oświetleniowe po stronie zachodniej zostaną zdemontowane. W przypadku ewentualnego przesunięcia śladu torowiska w niezbędnym zakresie będą też przebudowane lub dobudowane elementy sygnalizacji świetlnej. Prace obejmą również zagospodarowanie terenu i zieleni.
Wykonawca na własny koszt opracuje tymczasową organizację ruchu oraz zapewni funkcjonowanie komunikacji, która na czas robót zastąpi tramwaje. W razie potrzeby zajmie się też wykonaniem tymczasowych przystanków czy rozjazdów dla odcinków jednotorowych.
Źródło: własne |