Władze Częstochowy pytały mieszkańców w internetowej ankiecie jak postrzegają reklamy w przestrzeni publicznej. Respondenci wskazali, że jest ich za dużo i trzeba je ograniczyć oraz uporządkować.
Fot.PL
Choć nie ma ustawowego obowiązku konsultacji społecznych w tym zakresie, w pracach nad ,,uchwałą reklamową” władze miasta uwzględnią opinie mieszkańców i firm reklamowych. Służyło temu badanie ankietowe online opracowane przez Miejską Pracownię Urbanistyczno-Planistyczną. Mieszkańcy oraz częstochowscy przedsiębiorcy mogli w niej odpowiedzieć na pytania, czy reklamy szpecą, czy dobrze informują, czy nie jest ich za dużo, co przeszkadza w ich odbiorze. Ankietowani mieli także możliwość wskazania nośników reklamowych, które należałoby wykluczyć, bądź ograniczyć w Częstochowie.
Mieszkańcy wypełnili w sumie 912 formularzy, z czego 141 częściowo. Wśród ankietowanych największą grupę stanowiły osoby fizyczne - 82,57 proc., pozostali respondenci to przedsiębiorcy. W badaniu wzięło udział więcej mężczyzn (55,8 proc.) niż kobiet (44,12 proc.). Największą grupę stanowili respondenci w wieku 30-50 lat – 44,93 proc., a do 30. roku życia - 42,08 proc. Mniej liczne były osoby powyżej 50. roku życia - 12,99 proc. W ankiecie wzięli udział mieszkańcy wszystkich dzielnic.
Zdaniem większości badanych reklamy w Częstochowie należy ograniczyć i uporządkować, ponieważ z uwagi ich nadmiar przestały pełnić właściwą dla siebie funkcję. Ankietowani podkreślali, że powinno się wyeliminować z miasta nielegalną reklamę, usunąć reklamy z balkonów i banery reklamowe z ogrodzeń, wykluczyć reklamy mobilne, usunąć naklejki i drobne ogłoszenia ze słupów oświetleniowych, jak również nieaktualne i zniszczone reklamy, zakazać umieszczania banerów reklamowych oraz foli reklamowej pokrywającej całe powierzchnie witryn, wykluczyć billboardy w ścisłej zabudowie miejskiej i reprezentacyjnych miejscach w mieście, zakazać wieszania plakatów wyborczych na latarniach oraz w pasach drogowych, ograniczyć kolorystykę i jaskrawość reklam, ograniczyć reklamy typu koziołek, gdyż w godzinach szczytu utrudniają ruch pieszych.
Według ankietowanych reklamy i szyldy na budynkach powinny być dostosowane do ich architektury i otoczenia Zespół architektów i grafików powinien przygotować opracowanie, które pokazałoby preferowany i ujednolicony system prezentacji reklam na wszelkich obiektach (tzw. kodeks dobrych praktyk).
Respondenci w swoich komentarzach podkreślali także, że obecny chaos reklamowy w niektórych częściach miasta uniemożliwia odczytanie istotnych informacji (np. numerów budynków, znaków drogowych). Wskazywali, że powinno się ustalić również zasady dotyczące wyglądu i kolorystyki wiat przystankowych oraz wprowadzić obostrzenia dotyczące kolorystyki małej architektury i jej designu. W komentarzach pojawiały się też opinie, aby wykluczyć całkowicie reklamy z rejonu skrzyżowań, w tym reklamy wielkopowierzchniowe oraz że reklamy na taborze MPK nie mogą zasłaniać okien pojazdów.
Tylko niewielki odsetek badanych uznał, że nie ma potrzeby wprowadzania żadnych zmian w kwestii uporządkowania reklam, gdyż są one bardzo pomocne i nadają miastu klimat. Część z nich podkreślała, że reklamy są istotnym elementem prowadzenia działalności gospodarczej. Ich zdaniem wprowadzenie lokalnych przepisów ograniczających funkcjonowanie reklam w Częstochowie utrudni taką możliwość.
Źródło: własne, UM Częstochowy |