fot. GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad do 2027 roku planuje zmodernizować całą południową część DK91 w województwie śląskim - w sumie ponad 40 km. Obecnie trwają prace m.in. we Wrzosowej, Nowe Wsi, czy Poczesnej. Kierowcy korzystają już z 10 km przebudowanej drogi. Pierwszy, 5-kilometrowy odcinek Nowa Wieś - Zawada udostępniono kierowcom w listopadzie 2023 r., drugi pomiędzy Markowicami a Brudzowicami w lipcu tego roku. Na kolejnych trzech odcinkach (Częstochowa - Nowa Wieś, Siedlec Duży - Koziegłowy, Zawada - Siedlec Duży) o łącznej długości blisko 14,5 km prowadzone są prace.
- Dla pierwszych dwóch odcinków terminy umowne wskazują zakończenie prac jeszcze w tym roku. Jednakże wykonawcy złożyli już roszczenia terminowe. To, czy czasy realizacji inwestycji zostaną wydłużone, będzie wiadomo dopiero po rozpatrzeniu ostatecznych roszczeń terminowych wykonawców i podpisaniu ewentualnych aneksów do umów. Natomiast zakończenie prac dla odcinka Zawada - Siedlec Duży przypada w marcu 2026 roku - informuje Marek Prusak z GDDKiA w Katowicach.
Z kolei dla odcinka Koziegłowy - Markowice o długości 5,3 km została już wykonana dokumentacja projektowa. Dla odcinków Siewierz - Podwarpie oraz Brudzowice - Siewierz o łącznej długości 11,1 km trwa jeszcze projektowanie.
Przebudowę ponad 4,6-kilometrowego odcinka firma PORR wyceniła na ponad 95 mln zł. Umowę podpisaliśmy 25 lipca 2023 r. z terminem zakończenia prac przypadającym na koniec listopada 2024 r. Początek odcinka zlokalizowany jest na granicy Częstochowy i Wrzosowej, a jego koniec na wysokości stacji paliw przed skrzyżowaniem z ulicami Południową i Handlową w Poczesnej.
Obecnie na wyłączonej z ruchu jezdni w kierunku Częstochowy wykonawca prowadzi prace związane z rozbiórką istniejącej konstrukcji drogi, wymianą i wzmocnieniem słabonośnego gruntu, ułożeniem kolejnych warstw konstrukcyjnych (mrozozoochronnej i podbudowy pomocniczej), budową kanału technologicznego, montuje przepusty rurowe oraz wykonuje kanalizację deszczową, która przejmie wody opadowe i roztopowe z pasa drogowego drogi krajowej. Zgodnie z obowiązującą organizacją ruch dwukierunkowy pojazdów odbywa się na jezdni w kierunku Katowic, a w związku z wprowadzonymi ograniczeniami w dostępności na skrzyżowaniach drogi krajowej z drogami poprzecznymi wyznaczone zostały objazdy - tłumaczy Prusak.
Z kolei wartość umowy z 25 lipca 2023 r. z firmą PORR na przebudowę ponad 4,4-kilometrowego odcinka Siedlec Duży - Koziegłowy to ponad 81 mln zł. Jego początek zlokalizowany jest ponad 100 metrów za ul. Leśną w Siedlcu Dużym, a koniec około 600 m przed skrzyżowaniem z ul. Lipową w Koziegłowach. W październiku ub.r. wprowadzono tymczasową organizację ruchu. Zamknięto jezdnię w kierunku Częstochowy na odcinku 4 km, pomiędzy skrzyżowaniami w Siedlcu Dużym (skrzyżowanie DK91 z ul. Jana Pawła II) i w Koziegłowach (skrzyżowanie DK91 z DW789). Rozbierana jest stara nawierzchnia, a ruch dwukierunkowy pojazdów odbywa się na jezdni w kierunku Katowic. Zaawansowanie rzeczowe na tym odcinku osiągnęło 5 procent. Umowny termin zakończenia prac przypada na koniec listopada 2024 r.
W lutym 2024 roku GDDKiA podpisała umowę na przebudowę 5,5 km odcinka DK91 pomiędzy Zawadą a Siedlcem Dużym. Przebudowę w 18 miesięcy (bez okresów zimowych) za ponad 119 mln zł wykona konsorcjum firm NDI oraz NDI Sopot. Tym samym termin zakończenia prac przypada na marzec 2026 r.
- Wykonawca zakończył już prace związane z usunięciem zieleni kolidującej z inwestycją oraz dokonał rozbiórki istniejącej nawierzchni asfaltobetonowej - informuje Prusak. Obecnie na wyłączonej z ruchu jezdni w kierunku Częstochowy prowadzone są prace związane z rozbiórką kolejnych warstw istniejącej konstrukcji drogi, wykonywane są wykopy pod koryto drogi, trwa także wzmocnienie słabonośnego podłoża oraz warstwy mrozozoochronnej. Równolegle realizowane są prace w zakresie nowych przepustów oraz wykonywana jest kanalizacja deszczowa, kanał technologiczny oraz przebudowy na kolidującej z inwestycją infrastrukturze obcej. Zgodnie z obowiązującą organizacją ruch dwukierunkowy pojazdów odbywa się na jezdni w kierunku Katowic.
W ubiegłym roku zakończyła się natomiast modernizacja odcinka Nowa Wieś-Zawada. Wartość tego zadania wyniosła 75 mln. zł. Od 10 listopada 2023 r. kierowcy korzystają już z 5-kilometrowego odcinka przebudowanej drogi na zasadach docelowej organizacji ruchu. Pod koniec lipca tego roku udostępniony został użytkownikom 5-kilometrowy odcinek między Markowicami a Brudzowicami. Inwestycja kosztowała około 80 mln zł.
Umowę na zaprojektowanie przebudowy odcinka Koziegłowy - Markowice o długości 5,3 km GDDKiA podpisała w marcu 2018 r. Opracowano projekt budowlany i wykonawczy. 31 sierpnia 2023 r. Wojewoda Śląski wydał decyzję zatwierdzającą projekt zagospodarowania terenu, projekt architektoniczno-budowlany i udzielającą pozwolenie na budowę.
- Przewidujemy, że do ogłoszenia przetargu na roboty budowlane mogłoby dojść w IV kw. 2024 r., po wcześniejszym uzyskaniu aneksu do Programu Inwestycji - wyjaśnia Prusak.
W projektowaniu są jeszcze dwa docinki: Brudzowice - Siewierz oraz Siewierz - Podwarpie. Na ten pierwszy umowę na projekt rozbudowy odcinka na długości ok. 4,1 km podpisano w grudniu 2018 r. Obecnie trwa opracowywanie projektu budowlanego i wykonawczego. Prace projektowe mają się zakończyć w I kw. 2025 r. Do ogłoszenia przetargu na roboty budowlane mogłoby dojść w I kw. 2026 r., po wcześniejszym uzyskaniu decyzji ZRID i uzyskaniu aneksu do Programu Inwestycji.
Z kolei umowa na zaprojektowanie przebudowy odcinka Siewierz - Podwarpie o długości ok. 7 km została zawarta w marcu 2018 r. Opracowano projekt budowlany i projekt wykonawczy. 14 marca 2023 r. złożony został wniosek o pozwolenie na budowę, które GDDKiA uzyskała 3 lipca 2023 r. Ogłoszenie przetargu na roboty budowlane zaplanowano na pierwszy kwartał 2025 r.
Realizacja będących w przygotowaniu trzech zadań ma przypaść na lata 2025-2027.
Źródło: GDDKiA Katowice |