fot. UM Częstochowy
W Częstochowie czynnych jest obecnie 14 stacji ładowania samochodów elektrycznych, powstałych w ramach planu przyjętego przez samorząd. Realizatorem stacji jest Tauron Dystrybucja, który do końca roku chce uruchomić je w kolejnych 8 lokalizacjach. Pozostałe 22 stacje mają zacząć działać do końca kwietnia. W związku z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych władze miasta opracowały i uchwalił w 2020 r. plan budowy ogólnodostępnych stacji ładowania. Zgodnie z nim w Częstochowie docelowo ma działać 44 stacje z 90 punktami ładowania pojazdów elektrycznych. Z takich stacji na równych zasadach mogą korzystać wszyscy posiadacze aut elektrycznych bądź hybrydowych. Na mocy ustawy, stacje finansuje i buduje miejscowy operator systemu elektroenergetycznego. W przypadku Częstochowy jest to Tauron Dystrybucja, natomiast miasto natomiast ponosi koszty związane z wyznaczeniem i oznakowaniem stanowisk postojowych przy stacjach ładowania, dokonuje też z Tauronem niezbędnych uzgodnień jako zarządca dróg publicznych.
Przy ustalaniu lokalizacji brano pod uwagę m.in. potrzeby transportowe i komunikacyjne, uwarunkowania wynikające z zagospodarowania przestrzennego, przewidywane potrzeby kierowców (na poziomie lokalnym i ponadlokalnym), aspekty prawne oraz parametry ekonomiczne dotyczące budowy, obsługi i użytkowania stacji.
Jak poinformował ostatnio operator stacji ładowania Tauron Dystrybucja, w ramach I etapu realizacji programu wybudowane, oznakowane i odebrane przez Urząd Dozoru Technicznego zostały 22 stacje, z czego działa już 14 stacji, a 8 ma być oddanych do użytkowania do końca obecnego roku.
Ładowanie odbywa się na nich w sposób taki sam, jak na stacjach będących własnością Tauron Nowe Technologie, tj. przy pomocy aplikacji eMap. Szczegóły można znaleźć na stronie: https://www.tauron.pl/tauron/tauron-innowacje/elektromobilnosc.
Stacje objęte II etapem budowy – także w 22 lokalizacjach – również zostały już wybudowane i oznakowane, natomiast czekają jeszcze na odbiór przez Urząd Dozoru Technicznego. Z informacji Tauron Dystrybucja wynika, że mają być one sukcesywnie oddawane do użytku w terminie do końca kwietnia 2023 r.
W mieście działają też stacje ładowania, które nie są ujęte w miejskim planie, będące własnością innych operatorów, w tym sieci GreenWay czy stacji paliw.
Stacje, z których można już korzystać, są zlokalizowane przy: - placu Daszyńskiego (przy ul. Ogrodowej) - ul. 7 Kamienic 26 - ul. Szajnowicza-Iwanowa 57 (parking od ul. Wawrzynowicza) - ul. Knauera (parking przy „Wodociągach”) - ul. Okólna 105 - ul. Rakowska 10 - ul. Lechonia 30 - ul. Próchnika (parking za marketem) - ul. Kurpińskiego "Ponurego" (przy skrzyżowaniu z ul. Kiedrzyńską) - ul. Starzyńskiego 17 - ul. Waszyngtona 5 (przy Urzędzie Miasta) - ul. Śląska (przy Urzędzie Stanu Cywilnego) - ul. Sosnowa 25/27 - ul. Racławicka 7. W każdej stacji dostępne są dwa punkty ładowania o mocy 22 kW.
Stacje, które powinny być uruchomione do końca roku są zlokalizowane przy: - ul. Marysia (parking przy Hali Sportowej Częstochowa) - ul. Mościckiego 7 - ul. Zbierskiego (przy LO im. Traugutta) - ul. Św. Barbary (parking przy budynkach Miejskiego Szpitala Zespolonego) - ul. Botaniczna 23 - ul. Wierzbowa 1/9 - ul. Kontkiewicza 2 - ul. Prądzyńskiego 2 (parking przy Uniwersytecie im. Jana Długosza).
Źródło: UM Częstochowy |