W środę, 5 lutego w Ratuszu Miejskim wręczono nagrody w konkursie na koncepcje architektoniczną dworca głównego w Częstochowie oraz zagospodarowania jego otoczenia. PKP S.A. przedstawiły także harmonogram inwestycji. Na konkurs organizowany przez PKP S.A. we współpracy ze Stowarzyszeniem Architektów Polskich, PKS-em i władzami Częstochowy wpłynęły 23 prace przygotowane przez pracownie architektoniczne. Pierwszą nagrodę otrzymała koncepcja opracowana przez zespół pracowni Top Projekt Marek Wawrzyniak (Rybnik), NStudio (Paryż) i Studio Antonini (Paryż).
- Do końca pierwszego kwartału tego roku chcemy podpisać umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej. Mamy nadzieję, że będzie to zwycięzca konkursu - mówi Małgorzata Zielińska, członek zarządu PKP S.A. - Zakładamy, że do końca roku uzyskamy pozwolenie na budowę. Potem wyłonimy wykonawcę dworca. Planujemy rozpocząć prace budowlane w połowie przyszłego roku. Budowa potrwa około półtora roku, czyli do końca 2022 roku.
Prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk wyjaśnia powody, dla których miasto zdecydowało się współorganizować konkurs na opracowanie koncepcji dworca głównego.
- Włączyliśmy się do tego projektu, bo ma szansę połączyć różne środki komunikacji pod jednym dachem, czy w jednej okolicy - tłumaczy prezydent Matyjaszczyk. - Podróżując po dużych aglomeracjach europejskich, widzimy, że takie miejsca pozwalają łatwo przesiąść się z jednego środka transportu na drugi. Liczę, że w Częstochowie będzie podobnie. Dlatego właśnie w mieście budujemy trzy centra przesiadkowe.
Wybrana koncepcja budynku dworca zakłada powstanie w miejscu obecnych pawilonów wschodniego i zachodniego dwóch nowych, przeszklonych budynków. W części wschodniej planowane jest umieszczenie na parterze kas biletowych, informacji, punktu wynajmu samochodów, automatów biletowych, toalet oraz zejścia do przejścia podziemnego. Na poziomie pasażu górnego (piętro) mają pojawić się pozostałe pomieszczenia obsługi podróżnych (poczekalnia, restauracja, miejsce zabaw dla dzieci, księgarnia, kaplica i drugi zespół toalet). Ostatnia kondygnacja skryje pomieszczenia techniczne i administracyjne. W części zachodniej znajdą się m.in. mała poczekalnia, biletomaty i toalety. Pasaż nad torami pełnić będzie funkcję handlową.
Ciekawostką jest to, że w sąsiedztwie nowej bryły zaprojektowano wieżę zegarową nawiązującą do zlokalizowanego po wschodniej stronie stacji dawnego dworca kolei Warszawsko-Wiedeńskiej.
Nową fasadę dworca od części wschodniej będą tworzyły: paskowany, biało-czarny prostopadłościan części górnej oparty na szklanej ciemnej części dolnej i nowa wolnostojąca wieża. Projektant zaproponował zastosowanie mlecznego szkła jako okładziny wieży. Materiał ten daje możliwość zarówno odbijania światła dziennego, jak i podświetlenia nocą od wewnątrz. Według koncepcji fasada części zachodniej pokryta zostanie w górnej części metalowymi refleksyjnymi panelami. Ma to za zadanie umożliwić „grę świateł”, która da wrażenie liniowego ruchu, będącego kwintesencją kolei.
Zwycięska koncepcja zakłada również zagospodarowanie terenu w okolicy dworca, które mogłoby zostać zrealizowane w drugiej fazie projektu, a część rozwiązań komunikacyjnych nawet w pierwszej. Istotnym założeniem przedstawionym w koncepcji jest przesunięcie węzła przesiadkowego bliżej części zachodniej nowego dworca.
Pojawia się także szansa na uporządkowanie pasa drogowego ulicy Orzechowskiego poprzez utworzenie czytelnej zachodniej pierzei nadającej ulicy miejski, przyjazny dla przechodniów charakter.
Źródło: własne, PKP S.A |